Welke printer is voordeliger in het gebruik, een inkt of laeser printer?

Ik moet aan een andere printer, maar weet niet wat er voordeliger is, het moet wel wifi hebben

een jaar geleden
in: Hardware
Dirkva55
een jaar geleden
Dankuwel ik kan hier zeker iets mee.

Antwoorden (3)

In gebruik is een laserprinter voordeliger. De aanschaf is vaak duurder.

De cartridges voor inkjetprinters moeten sneller vervangen worden dan lasertoner én zijn bovendien in verhouding ook duurder. Want zelfs als u enkel zwart-wit print, is een inktcartridges al snel leeg.

Papier
Afdrukken van een inkjetprinter moeten langer drogen, omdat de inkt tussen de vezels van het papier droog moet raken. Daarom duurt het vaak iets langer voor u deze van de printer kan nemen zonder vegen te maken. Maar hoe beter de kwaliteit van het papier waarop u print, hoe minder last u daarvan heeft. Met een laserprinter is de papiersoort minder van belang.

Foto's
Inkjetprinters staan bekend om hun uitstekende afdrukkwaliteit wat foto’s betreft. Als het op ‘gewone documenten’ met veel tekst aankomt, is er tussen inkjet en laser weinig verschil in kwaliteit.
SimonV
een jaar geleden
Dirkva55
een jaar geleden
Dankuwel ik kan hier zeker iets mee.
De kosten per pagina zijn bij laserprinters ongeveer even hoog als bij de inkjetprinters. Maar een belangrijk voordeel van laserprinters is dat zij geen toner gebruiken als de printer niet wordt gebruikt. Dit komt omdat laserprinters een heel andere techniek (met verhitting) gebruiken om te printen. Op den duur ben je daarom goedkoper uit met een laserprinter.
een jaar geleden
De goedkoopste manier van printen is niet met een cartridge of met toner, maar met een inkttank.
Je bespaart zo'n 80 tot 90% - het kost zo'n 10 tot 20% van wat het zou kosten met cartridge of toner.
Voorbeeld. Een set cartridges van Brother kost 329 euro.
Een set inkttanks (inktflesjes) van Epson kost 41 euro.
Bron: Consumentengids, april 2021. Test van printers. Artikel;: Supertankers.
Toegevoegd op 15 december 2022 13:21: tekst
een jaar geleden
Dirkva55
een jaar geleden
Bedankt ga er zeker naar kijken.