is het slecht voor mijn computer componenten dat de computer in een niet geaard stopcontact zit?

ik heb een computer, maar deze is aangesloten op een niet-geaard stopcontact. is dit slecht? wat kan ik doen om dit te verhelpen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Hardware
1.2K

Antwoorden (1)

Nee, in de praktijk zul je nauwelijks verschil merken.
Er zijn wat theoretische zaken waarbij afscherming tegen stoorsignalen van buiten een rol spelen, maar in de praktijk is dat voor een gewone PC in normale omstandigheden meestal alleen maar theorie.
De computer-componenten zitten al grotendeels in een kooi van Faraday. Het maakt voor zo'n kooi niet bijster veel uit of die ook aan aarde hangt. Ook in een vrij potentiaal schermt hij signalen af.

Aarding is eigenlijk meer een zaak van elektrische veiligheid, niet voor de componenten, maar voor de gebruiker. Zeker een grote metalen PC-kast kan bij storing, wanneer deze onder stroom komt te staan gevaarlijk zijn. Aarding zorgt er dan voor dat de 'stop' springt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
Volgens mij heb je gelijk. Toch denkt deze bron er anders over:
Het aarden van je PC is zéér belangrijk voor een goede en stabiele werking van de machine en verlengt de levensduur van je systeem. Zonder goede aarding loop je het risico dat je computer spontaan hangt, je schokken kan krijgen of in het ergste geval zelfs je hardware beschadigt. Met alle gevolgen van dien.
https://pchulplijn.nl/Wist_u_dat_het_aarden_van_de_computer_belangrijk_is
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
@SimonV
Dat is wat ik bedoel.... in theorie heeft je bron gelijk, in de praktijk loop het wel los (is mijn ervaring)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
...los van het veiligheid issue dan. Want een niet geaarde metalen computerkast kan een serieus veiligheidsrisico voor de gebruiker zijn. Voor de componenten (dat was de vraag) is het vaak tóch al te laat wanner de 'aarding' in moet grijpen.
SimonV
3 jaar geleden
Daarom een plus.