Overclocken?

Zou iemand mij kunne uitleggen wat dit nu precies is? En wat de risico's zijn?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (5)

Het is een processor/chip op een hogere kloksnelheid laten werken dan waarvoor die gemaakt is.
Risico's zijn dat de chip te warm wordt en stuk gaat en dat de chip rekenfouten gaat maken.

Vaak kun je chip's wel heel goed overklokken. Dit heeft te maken met de fabricage. Die gaat als volgt:
Er wordt een processor gemaakt voor max. 2 GHz.
Vervolgens wordt die chip getest op bv de volgende klokfrequenties

2000 MHz
1800 MHz
1600 MHz
1400 MHz

Er wordt gekeken bij welke frequentie hij het nog goed doet. Stel dat hij afvalt op de 2000 en 1800 MHz, maar wel goed werkt op de 1600MHz. Hij wordtdan verkocht als een 1,6 GHz processor maar je kan hen misschien wel overklokken tot 1,7 GHz of misschien nog wel iets hoger.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zit in je computer een dirigent...
Die slaat de maat en alle apparaten luisteren naar die dirigent...
Op normale snelheid loopt alles goed...
Maar als je de dirigent vraagt om de maat veel sneller te slaan, moeten alle apparaten dat natuurlijk wel kunnen...
overklokken is niets anders dan de dirigent de maat zo snel laten slaan, dat alle apparaten het nog net kunnen bijhouden...

Populair verklaard, maar als het al wist, dan zou je deze vraag nooit gesteld hebben...

vandaar...

Toegevoegd op 21-04-2009 18:02:55
oh de risico´s... dat je computer kapot gaat is een reëel risico...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De antwoorden hierboven kloppen beide. Je processor hoeft er niet persé kapot door te gaan.. Maar hij slijt natuurlijk wel een stuk sneller!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Overclocken kan op verschillende manieren, spanning ophogen of de frequentie (kloksnelheid) van je processor verhogen. Of overclocken nut heeft hangt van je processor af. Quad-Cores van AMD (de Phenom en Phenom II) zijn te overclocken tot 6Ghz per core. Het voordeel is dat bij een quadcore alle verbetering verviervouwdigd word. Je moet dan wel een veel betere koeling nemen (vloeibaar stikstof) over het algemeen is het effect overigens niet erg merkbaar, je moet het mee als hobby doen, want je moet je er echt in verdiepen voor je aan de slag gaat. Doe je het voor de snelheidswinst, koop dan een nieuwe processor die in jouw socket past. Er is dan ook geen risico dat de processor kapot gaat, tenzij de koerier hem uit zijn handen laat vallen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je computer bestaat uit vele verschillende componenten die allemaal op een bepaalde snelheid lopen, dit is de zogenaamde kloksnelheid. Deze snelheid kan de gebruiker vaak zelf hoger zetten, dit is in feite het overklokken. Dit kan je doen met verschillende onderdelen van je computer, zoals de processor, je ram-geheugen of je videokaart. Er zijn vele programma's waarmee je dit kan instellen in windows, of je kan het een en ander in de bios van je computer instellen.
De risico's zijn niet te onderschatten, je kan potentieel je computer ermee beschadigen. Tegenwoordig zal het niet meer zo snel gebeuren door allerlei ingebouwde veiligheidssensors, die ervoor zorgen dat de computer vanzelf uitvalt als er een te hoge temperatuur wordt gemeten. Vaak zal een computer ook vastlopen bij een te hoge overklok, of in ieder geval instabiel worden.
Voordat je eraan begint, weet goed waar je mee bezig bent. Het kan ervoor zorgen dat je je besturingssysteem opnieuw moet (laten) installeren, of dat je zelfs bestanden kwijtraakt. In het ergste geval beschadig je je computer. Bijna altijd vervalt de fabrieksgarantie bij overklokken. Zoals algemeen bekend, computers werken op rook. Als de rook eruitkomt werken ze niet meer ;-).
Als je aan het overklokken wilt beginnen, zorg dat je precies weet wat voor computer je hebt (moederbord, processor, type ram-geheugen, videokaart, etc.) en hoe je deze onderdelen kan gaan overklokken.