Is meer gb op je videokaart belangrijk?

Ik heb een videokaart gevonden, maar die is in een 4gb en een 8gb variant. Maakt het veel verschil als ik de 8gb neem, want qua prijs verschild best veel.

Toegevoegd na 2 minuten:
(Asus dual rx 480) is de kaart

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Hardware
2.7K
Ritsuka
7 jaar geleden
dat ligt er aan wat er verder in je pc zit. Gaat de videokaart de limiterende factor zijn, dan kun je beter voor de hogere GB gaan
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In mijn pc zit, een i5 7400, 8gb ram, 600w voeding, 1tb hdd en een Gigabyte GA-B150M-D2V - 1.0 moederbord. Is een 4gb dan genoeg?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zo werkt het niet. Als ik thuis ben zal ik er wat over schrijven
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
oké
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wel belangrijk, langzame ram kan je cpu limiteren, en niet genoeg vram is ook niet godd
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@4Real Inderdaad. Althans dat is de theorie. Hier een praktijktest die mooi laat zien een: GTX 1060 3GB en een 6GB versie
RX 480 4GB en 8GB versie Op UHD en ultra settings.
https://nl.hardware.info/reviews/6954/15/nvidia-geforce-gtx-1060-3gb-review-afgeslankte-1060-benchmarks-the-division Resultaat: Het zit zo dichtbij elkaar dat een hogere GB-versie het geld in de meeste gevallen niet waard is. Enige die ik zo vind waar de 6GB significant hoger scoort (laatste meting 2160p/ultra) zijn de fps zo laag dat je dat toch niet wil. Dan wil je dus een betere kaart (1070/1080ti). https://nl.hardware.info/reviews/6954/17/nvidia-geforce-gtx-1060-3gb-review-afgeslankte-1060-benchmarks-dx12-rise-of-the-tomb-raider

Antwoorden (2)

ja, dat is belangrijk. Dit is VRAM, het geheugen wat je videokaart het snelst kan pakken, net als RAM voor je CPU ~. Dus meer en sneller is beter, daarbij is naar mijn weten de 8gb versie ook nog met ietsje sneller geheugen. Ik zou zelf (ookal hou ik persoonlijk niet van AMD) voor de 8gb versie gaan, die kost ook maar een paar tientjes meer
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oja, het is een AMD. Maar k neem aan dat dat wel gewoon samen kan met een Intel processor toch?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jazeker, als je moederbord beide aankan, en je PSU ook, dan wil het gewoon
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En hoe zie ik dat?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als de videokaart PCIe is moet de slot ook PCIe zijn, en als je processor socket 1151 heeft dan moet je moederbord dat hebben. Je psu kan het aan als hij je videokaartwattage plus cpu wattage en wat ruimte over kan leveren, wat vaak in de naam van de psu staat, en dat kan je het beste zien op pcpartpicker. Ik raad je aan om een goede bekende PSU te nemen van 600 of 750 of 1000 watt of iets in de richting
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"of 1000 watt of iets in die richting" Lekker advies, als je het niet meer weet dan roep je maar watt. 1000 watt is zwaar overtrokken. 600 watt is ruim zat voor die range.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1000 watt is meer voor upgradability en verder niks, ik zeg dr andere shit bij. Vooruitkijken is ook een must Voor OP, als je t op pcpartpicker invult weet je wat er kan en wat niet, maar dit heeft meer te maken met het complete bouwen en niet zo zeer je GPU alleen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"1000 watt is meer voor upgradability en verder niks." 1000 watt is als je meerdere videokaarten wil (SLI of CF). Als je dat niet uitlegt is het zomaar wat roepen. ik zeg dr andere shit bij. Je zei er niet bij, waarom 600 of waarom 1000? bijna het dubbele. 1000 is gewoonweg absurd om te noemen als je niet uitlegt wat het doel ervan is.
Het is alleen belangrijk als je het daadwerkelijk nodig hebt. Als je gamed op een 1080p scherm heb je het zeer waarschijnlijk nooit nodig. Als je gamed op een 4k scherm zul je er wel baat bij hebben.

Bron: Ik koop al 15 jaar high-end videokaarten en ik zet zelf zo nu en dan een systeem in elkaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Zelfs de noodzaak voor 8GB/6GB bij 4k is betrekkelijk.