Geheugenkaart minder capaciteit dan gekocht hoe komt dat?

ik heb dus een geheugen kaartje van 32GB gekocht maar net op de pc gekeken, is de beschikbare capaciteit 28,9GB dus was mijn vraag waar gaat deze 3,1GB heen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (1)

Op de kaart staat een aantal in GB maar in DOS of Windows zie je de capaciteit GiB (ook al noemen ze dat GB). 1GB = 10^9 bytes en 1GiB = 2^30 bytes. Een subtiel verschil, maar wat verkocht wordt als 1GB zie je terug als 0,93GB in DOS of Windows.

Daarnaast is er wat ruimte nodig voor de inhoudsopgave en het in kaart houden van geheugencelletjes die het niet meer doen; een stukje reserve dus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En er gaat nog een heel klein beetje verloren aan het einde van het opslagmedium. Bij DOS en Windows is het einde van het laatste blok tevens het einde van het medium. En dat kan bijna een heel blok schelen met OS'sen die tot het gaatje gaan. Het stelt heel weinig voor maar alle beetjes helpen.