Ik krijg steeds de melding "HDMI Power Saving Mode", waar komt dit vandaan?

Mijn PC start iedere keer op met de melding "Power Saving Mode", waarna je kunt horen dat de pc normaal opstart en om de ca. 5 seconden, zie je een hele snelle flits en kun je heel even het bureaublad op de achtergrond zien. Als ik ca. een half uur lang iedere keer de pc opnieuw opstart, heb ik met een beetje geluk een normaal scherm en kan ik weer werken.
Online van alles gevonden en uitgeprobeerd, maar nergens iets kunnen vinden over "Power Saving Mode" (niet iets wat mij kan helpen). Met pc naar de computerzaak geweest en die constateerde dat het moederbord kapot was. Dus een nieuw moederbord er in en eenmaal thuis zet ik de pc aan en is alles bij het oude gebleven. Ik krijg nog steeds die melding en kan niks met deze pc doen.
Iemand enig idee wat het echte probleem zou kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Hardware
11.7K

Het beste antwoord

Die melding is afkomstig van je scherm als deze geen signaal kan ontvangen, dus de kabel hangt er half uit dan ziet het scherm geen signaal meer en gaat dan in "HDMI Power Saving Mode" Moederbord wissel is flauwekul als het videosignaal afkomstig is van een grafische kaart. Probeer een andere uitgang van de kaart(moderne kaarten hebben vaak meerdere HDMI uitgangen) Probeer een andere kabel, of probeer een ander scherm.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit is voor het eerst een antwoord wat ik nergens anders heb gevonden. Dus als ik het goed begrepen heb, moet ik het probleem dus zoeken in de monitor.
Ik las ook ergens dat het misschien de "refresh rate" van de monitor zou kunnen wezen en dat die te hoog zou staan. Die zou dus verlaagd moeten worden. Zoveel verstand heb ik niet met monitors, maar denk jij dat dit ook zou kunnen?
paulus811
6 jaar geleden
Waarom probeer je niet even een andere (leen)monitor? Als het probleem dan verholpen is, kun je de pc als boosdoener uitsluiten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heb ik al gedaan, maar daar gebeurde hetzelfde... dus het probleem blijft. Zal eens uitzoeken hoe dat werkt met de monitor, want dat is vaak abacadabra voor mij
paulus811
6 jaar geleden
Het zou ook nog (een breukje in) de kabel kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Check dit plaatje als je een losse videokaart hebt
http://www.custompc.ie/ekmps/shops/pctech/resources/Design/vgaconnection.jpg
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Dus als ik het goed begrepen heb, moet ik het probleem dus zoeken in de monitor. " Niet helemaal, de monitor detecteert geen signaal en wil daarom in de slaap modus gaan. Waarom er geen signaal aankomt worden verschillende scenarios in mijn antwoord genoemd. De makkelijkste is misschien wel een andere kabel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Roque Trader heeft het bij het rechte eind, daar ben ik van overtuigd. Er is echter nog 1 andere -stomme- mogelijkheid. Als de monitor meerdere aansluitingen heeft, moet je misschien met het menu van de monitor de juiste aansluiting kiezen.
(Ik ken zo gauw geen monitor die dat heeft, maar TV's wel..)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als de fout zou liggen in de monitor of in de -kabel, zou de computer niet steeds opstarten. Ik denk eerder aan een defect in het werkgeheugen (ram). De temperatuur lijkt van invloed te zijn
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij deze wil ik een ieder bedanken voor het meedenken. Het kwam er uiteindelijk op neer dat de HDMI aansluiting op mijn videokaart defect was. Ik heb nu dus gebruik gemaakt van een kabel met DVI aansluiting op de videokaart en een HDMI aansluiting op de monitor. Alles werkt nu fantastisch.