waarom zijn de getallen op mijn toetsenbord van onder naar boven en op een pin automaat van boven naar onder in volgorde?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Hardware
5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Was het maar waar. In het buitenland zitten de knopjes soms precies andersom. Als je blindelings je pincode intoetst, wordt dat FOUT gerekend. Eerst denk je hoezo, en dan zie je wat er aan de hand is. Ik vind het dan behoorlijk moeilijk om mijn pincode goed in te toetsen.
kierkegaard47
7 jaar geleden
Grappige vraag, ik moet eerlijk zeggen dat het verschil me tot nog toe nog niet eens was opgevallen :)

Het beste antwoord

De toetsen van een pinautomaat zijn (in Nederland) afgeleid van de toetsen op een telefoon. Dit omdat dat voor de meeste mensen de meest handige volgorde is; ook telefoons werken immers met die volgorde.

Om te verklaren waarom die cijfers andersom staan ten opzichte van een toetsenbord moeten we een jaar of 40 terug in de geschiedenis. De getallen op een telefoon en toetsenbord (welke overigens zijn overgenomen van een rekenmachine) zitten precies andersom omdat dat nodig was bij de invoering van de telefoon met druktoetsen.

De oude telefooncentrales (uit de tijd van de draaischijf) werkten met pulsen; als je een 1 draaide stuurde de telefoon 1 puls naar de centrale, als je een 2 draaide 2 pulsen etc.. Toen de eerste telefoons met druktoetsen op de markt kwamen moesten deze ook nog pulsen naar de centrale sturen. Dus het intoetsen van een nummer mocht niet te snel gebeuren om te voorkomen dat de centrale bv. de pulsen van iemand die snel 2 en 3 toetste zou aanzien voor een 5. Om dat risico zoveel mogelijk te verkleinen werden de cijfers precies andersom geplaatst als op de reken- en telmachines. Zo werd voorkomen dat mensen die veel met die apparaten werkte blindelings en snel een nummer konden invoeren. Bijkomend voordeel was dat mensen bewuster nummers moesten kiezen en daardoor ook minder vaak een verkeerd nummer kozen en dus de verkeerde abonnee belden.

Tegenwoordig werken telefooncentrales niet meer met pulsen maar met tonen (ieder cijfer geeft een andere toon door). Dus de gedraaide cijfers zijn niet meer nodig maar omdat iedereen hier inmiddels al aan gewend was heeft men dat niet meer veranderd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Dit is het antwoord.
SimonV
7 jaar geleden
Volgens mij niet: bovenstaande was een theorie die niet bleek te kloppen.
Onderzoek van AT & T Labs maakte duidelijk dat dit niet zo werkte. http://ux.stackexchange.com/questions/16666/why-do-numpads-on-keyboards-and-phones-have-reversed-layouts
SimonV
7 jaar geleden
"Om dat risico zoveel mogelijk te verkleinen werden de cijfers precies andersom geplaatst als op de reken- en telmachine".
Dat kan niet: de eerste rekenmachine was er pas in 1967.
De eerste druktoetstelefoon was er al in 1963. Het lijkt me eerder gewoon een logische keuze om de 123 bovenaan te zetten bij de druktoetstelefoon. https://en.wikipedia.org/wiki/Telephone
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rekenmachine
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik begrijp de uitleg, maar blijf het een beetje vreemd vinden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@SimonV, in 1967 werd de rekenmachine uitgebracht ja. Maar dat was de zakrekenmachine. De telmachine is al ouder (die dingen die vroeger op het bureau stonden met een kassarol er in). Net als kassa's zelf trouwens.

Andere antwoorden (1)

Pinautomaat
De druktoetstelefoon is uitgevonden in de jaren '60. Daarvoor belden mensen met een draaischijf waarbij om technische redenen de één bovenaan zat en de nul onderaan. Om acceptatie van de druktoetsen te versnellen, werden ook op het toetsenbord van de nieuwe telefoon de lage cijfers bovenaan gezet. Deze logische indeling heeft zich doorgezet bij de pinautomaten.

Toetsenbord
De getallen op het toetsenbord hebben de volgorde van de rekenmachine overgenomen, met de 1-2-3 beneden. Deze keus is ingegeven door de gemakkelijke bereikbaarheid van het veelgebruikte cijfers 1 en 0.
SimonV
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Telefoonindeling voor pinautomaten:
- logisch
- men was het gewend
- 1 en 0 hoeven niet gemakkelijker bereikbaar te zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De acceptatie van druktoetsen bij een telefoon is niet de reden waarom de 1 bovenaan zit op een telefoon. Het was immers veel makkelijker geweest om de 1 linksonder te plaatsen. Waren veel mensen al gewend door het werken met te- en rekenmachines. Maar dat was niet handig i.v.m. de technische eisen van de toenmalige centrales.
SimonV
7 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Deze theorie is echter allang door onderzoek van AT & T labs achterhaald. De mensen waren nog niet gewend te werken met rekenmachines: de eerste zakrekenmachine was er pas in 1967. De eerste druktoetstelefoon was er al in 1963.