Neemt de rekenkracht van een computer af?

Ik vroeg mij af of na een tijd de rekenkracht van een computer afneemt en of dit beïnvloed wordt door zwaar of licht gebruik.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Nee, die neemt niet af.
De "rekenkracht" wordt bepaald door de kloksnelheid (die constant blijft) en de hoeveelheid geheugen (die constant blijft).
De computer doet het, of hij doet het niet meer.
Het doet er niet toe hoe veel, of waarvoor, je hem gebruikt.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"De "rekenkracht" wordt bepaald door de kloksnelheid (die constant blijft) en de hoeveelheid geheugen (die constant blijft). " En andere processen die drukken op de processor.... En met het evolueren van Windows komen er meer programma's bij waarbij het register groter wordt en het systeem de beleving krijgt langzamer te zijn dan het moment waar het apparaat werd gekocht... Ik begrijp dat je naar contanten grijpt om je punt te maken, maar er zijn variabelen die de snelheid van een systeem ondermijnen.
Reddie
7 jaar geleden
"de beleving krijgt langzamer te zijn".
Maar dat versta ik niet onder "beïnvloed wordt door zwaar of licht gebruik.".
Daar kun je dus verschillend tegenaan kijken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"of dit beïnvloed wordt door"
Het is of over een bepaalde tijd óf beïnvloed wordt door licht of zwaar gebruik. De beleving dat een computer/systeem na een bepaalde tijd langzamer aanvoelt kent iedereen die intensief met computersystemen werkt, daar kan geen verwarring over bestaan. Vaak is dat een perceptie dingetje doordat je tijdelijk op een veel sneller systeem hebt gewerkt voelt het eigen systeem als stroop aan, omgekeerd werkt dit ook. Maar je systeem opnieuw installeren na een jaar of twee voelt weer als een schone onderbroek... bij mij althans. :-)

Andere antwoorden (1)

De rekenkracht neemt niet in de loop van tijd door zwaar of juist licht gebruik, maar de prestaties van een computer neemt wel af in de tijd. Dit komt dat de programma's steeds meer rekenkracht verwachten en dus ook verbruiken. Maar na een schone installatie of verwijderen van achtergrond programma's die rekenkracht verbruiken. Blijft er meer rekenkracht over en lijkt het als of de computer weer snel is.