Heeft het nog nut om een oude xp/vista pc te beschermen met een antivirus programma?

Ik heb een mooie Fujitsu-Siemens gekregen met XP-Professionel SP-3. Topding en helemaal leeg. Opstarten gaat binnen 20 seconden.
Ik weet dat xp niet meer beveiligd wordt maar zijn er al virussen of ander ongemak in omloop?
Er zit nu Microsoft Security Essentials op met een rood uitroepteken.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

XP wordt niet meer ondersteund. Er komen geen patches meer uit voor nieuwe bekend geworden lekken. Virussen en malware zijn er zeer zeker in omloop voor windows XP, het OS is immers ook al 15 jaar oud. Zolang antivirusprogramma's en anti-malware programma's nog werken op XP is het zeker een goed idee om die gewoon te installeren.
Security Essentials is van Microsoft, en die willen dat je windows 10 gaat kopen, dus logisch dat die moeilijk gaat doen. neem avast, avg, of een ander gratis antivirus product. Toch raad ik je aan dit ding OF te upgraden naar minimaal windows 7, of gewoon een goedkope pc met windows 10 in de winkel te kopen. Zeker als je liever veilig bent dan supergoedkoop. (Linux kan ook overigens)