Is mijn videokaart stuk?

Gisteren was ik een beetje aan het opruimen en sjouwen in de slaapkamer. Op een gegeven moment liet ik per ongeluk een doos op de grond vallen. Opeens zie ik de monitoren op slaapstand gaan. In eerste instantie dacht ik dat er een kabeltje losgeschoten was. Dit is eigenlijk al bijna onmogelijk aangezien mijn DVI-D kabel d.m.v. de schroefdraad vast zit. Ook de mini-displayport connector komt er niet zomaar uit.

Na enkele keren opnieuw opgestart te hebben, nog steeds geen succes.
Ik heb de DVI-D kabel toen aangesloten op mijn moederbord i.p.v. mijn videokaart. En deze keer kreeg ik wel beeld. Via het apparaatbeheer kan ik mijn videokaart niet meer vinden, zowel onder beeldschermadapters als onder onbekende apparaten niet.

Vervolgens heb ik mijn computer open gemaakt (terwijl hij uit stond natuurlijk), en heb ik mijn videokaart en andere PCI apparaten verwijderd en opnieuw geplaatst. Toen ik mijn computer weer opstartte, kreeg ik wel beeld via mijn videokaart. Maar helaas, toen de bios geladen was en Windows over moest springen naar het startscherm, hield hij er weer mee op.

Ik heb mijn PC enkele keren opnieuw proberen op te starten. Soms doet hij het wel, soms doet hij het niet. Soms valt ook opeens de voeding uit, en start hij enkele seconden later weer opnieuw op.

Mijn PC staat op een verhoging op de grond. Het is als het ware een platform met pootjes eronder. De PC kan nooit een hele grote schok gehad hebben neem ik aan.

Is mijn videokaart nu stuk?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Hardware
1.4K

Antwoorden (1)

Het klinkt me eerder als een probleem met de voeding.

Toegevoegd na 2 minuten:
Gezien je voeding soms uitgaat. Een kapotte voeding betekent namelijk niet dat de pc helemaal niets meer doet. Een probleem met de voeding kan ervoor zorgen dat er over de hele pc vreemde dingen gebeuren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tot nu toe is het alleen de videokaart die slecht functioneert. Misschien is het handig om straks, als ik thuis ben, te proberen om mijn videokaart in een ander systeem te testen. Mocht hij daar wel in werken, dan ligt het misschien toch aan mijn voeding of eventueel mijn moederbord.. De videokaart vraagt wel wat extra kabels vanuit de voeding, misschien dat daar dan toch het probleem in zit. Hoe kom ik hier het snelste achter?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat je al zegt. probeer de videokaart in een ander systeem. Of vervang de voeding van dit systeem.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb geen andere voeding met de juiste connectors voor mijn videokaart. Dus voor nu is de videokaart in een ander systeem testen mijn enige optie. Ik laat vanavond weten of het gelukt is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hier ben ik weer. Ik heb zojuist mijn complete opstelling verplaatst naar een ander moederbord (behalve de processor dan). Alles lijkt volledig zonder problemen te werken. Er valt niets meer uit, mijn Windows start volledig op en de videokaart wordt herkend. Is dit dan toch een probleem met mijn moederbord?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb je ook je voeding naar het andere moederbord gezet? Zo niet dan blijf ik er bij dat het aan je voeding heeft gelegen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hallo. Sorry dat ik een hele tijd niets meer heb laten horen. Ik heb de BIOS van mijn moederbord helemaal ge-reset. Vervolgens heb ik Windows een keer opgestart in veilige modus. Sindsdien lijkt alles weer zonder problemen te werken. Ik heb geen enkel onderdeel vervangen of wat dan ook. Alles zit nu weer in mijn kast, en alles draait de afgelopen twee weken weer soepel. Ik snap niet waar het probleem nu zat, maar het lijkt verholpen te zijn.