wan en lan, waarom zitten die niet in dezelfde range?

ik heb een router AC-1750 van Tlink aangeschaft. Ik wil het IP adres van de router instellen , het derde octal is 0 voor de WAN, als ik de LAN ook op het derde octal 0 wil zetten krijg ik een melding dat dit niet gaat. Doch ik wil over mijn hele netwerk graag het derde octal 0 hebben ip van wat anders... zo kan ik mijn hele netwerk bereiken, anders zitten er delen in een ander octal en kan ik deze niet bereiken.

alvast bedankt

Johan

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Hardware
1.3K
gvrox
7 jaar geleden
Bedoel je WiFi in plaats van WAN ? Er is maar 1 WAN IP adres, en dat wordt door je provider toegewezen.

Antwoorden (1)

Ik begrijp je probleem niet zo. Het is immers logisch dat je WAN IP niet in de range zit van je LAN, om die reden heb je een router thuis. Je hebt immers maar één extern IP die je misschien met 100 clients wil verbinden. Door gebruik te maken van gateways los je dat probleem op. Als je mask 255.255.255.0 is mag je 254 hosts op je eigen LAN maken die elkaar allemaal kunnen zien op bijv. 172.16.1.1-254 Alles wat buiten deze mask valt wordt automatisch gerouteerd naar het WAN adres. Door het derde octaal op 0 te willen zetten wil je eigenlijk 255x255 = 65025 potentiële hosts kunnen bereiken en dat is voor een lokaal netwerkje best wel groot bereik, maar voor de WAN kant een heel klein bereik, en ik neem aan dat je via je router het hele internet wilt zien, en niet een klein deel, door het netwerk op het vierde octaal te masken reguleer je het verkeer via de router, en dat is dé manier...