Ik heb last van een 'trillend' beeldscherm, wat doe ik er aan?

Hoi!

Sinds een tijdje 'trilt' mijn externe scherm. Het scherm begint met een kleine verstoring en gaat daarna als het ware enorm trillen.
Het scherm zit aan mijn laptop bevestigd via een VGA kabel die weer in een soort HDMI adapter overgaat in een HDMI kabel (zie afbeeldingen voor de duidelijkheid :) )
Ik heb al een andere VGA kabel geprobeerd, maar dit maakte geen verschil. Ook heb ik een ander scherm aangesloten gehad en deze deed het wel gewoon.

Ik vraag me echt af wat er aan de hand is en wat ik er aan kan doen.

Kan iemand mij helpen?

Groetjes,
Meike

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Hardware
8.2K

Antwoorden (1)

Klinkt alsof er ergens een condensator defect is, waarschijnlijk in de voeding van het beeldscherm.

Gebaseerd op soortgelijke verschijnselen bij mijn Samsung tv, daarvan waren enkele condensatoren gaan lekken. Ik heb ze vervangen (€2 materiaal en een half uurtje met een soldeerbout in de weer) en ik had weer een perfect scherm zonder trillingen en dergelijke.

Een defecte condensator kun je doorgaans (maar niet uitsluitend!) herkennen aan een bolle bovenkant en/of prut die er boven of onder uit loopt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik had een paar plaatjes toegevoegd maar die zijn (in elk geval bij mij) niet zichtbaar. Een condensator ziet er uit als een klein busje / cilindertje en varieert in grootte van balpenknopje tot zoutvaatje (maar die zul je in een monitor niet tegenkomen).

Het type wat bij mijn Samsung tv was gaan lekken had de grootte van, pak 'em beet, een derde van een AAA batterij.

Als je plaatjes googlet met als trefwoord 'bad caps' krijg je genoeg voorbeelden van lekkende en bolle condensatoren.