Versnelt RAM geheugen je computer?

Ik heb een nogal trage PC die ik graag sneller wil hebben, vooral met de programma's van tegenwoordig. Ik heb alle software trucjes al geprobeerd, dus is het misschien verstandig dat ik een ander RAM geheugen koop met meer GB's?

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik heb een Acer laptop en een HP desktop, en voor allebei wil ik extra RAM kopen.

De harde schijven zijn zo goed als leeg (re-install) maar ze blijven traag..
Het zijn wat oudere pc’s maar voor de rest werken ze nog prima, alleen de snelheid valt tegen…

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
5.3K
Ritsuka
9 jaar geleden
Niet te zeggen zonder te weten wat jij verder in je pc hebt.
Misschien is je harde schijf wel overvol, of je videokaart of processor te traag, dan gaat extra RAM niet helpen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een Acer laptop en een HP desktop, en voor allebei wil ik extra RAM kopen. De harde schijven zijn zo goed als leeg (re-install) maar ze blijven traag..
Het zijn wat oudere pc's maar voor de rest werken ze nog prima, alleen de snelheid valt tegen...
capthavoc
9 jaar geleden
Een acer laptop en een hp desktop? dat zegt ons nog niet veel meer extra geheugen is nooit fout
maar er zijn zeker meer factoren die een rol spelen
zoals CPU videokaart etc
Heb je windows versie geupgrade op machines die het eigenlijk niet waard zijn ? misschien ??
meer geheugen kan meestal geen kwaad
maar er is wel een punt waarop dat eigenlijk vergeefse moeite is
als die ander factoren ook een rol gaat spelen. Het is een samenspel van systeem specificaties als het gaat om of iets nog de moeite waard is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Belangrijke info is ook: Hoeveel RAM geheugen zit er nu in ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zit nu 2 gb in
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
om wat voor probleem gaat het? kan je pc een game of programma niet laden of is je pc in het algemeen sloom?
capthavoc
9 jaar geleden
Als er windows vista op zit of windows 7 dan kan RAM upgrade zeker helpen. in jouw geval.
Mijn regels is voor machines waar oorspronkelijk XP op staat is
max 4 gig en 256 mb video kaart max
hoger is het de moeite niet meer waard.

Voor vista en windows 7 64 bits 4 gig ram is lekker
meer mag als het kan. en minimaal 256 mb videokaart.
zware games zal niet gaan dan maar hij kan redelijk mee komen met veel "middle of the road" games. Een 128 mb videokaart is tegenwoordig minimaal doch redelijk voor kantoor pc tje of laptop.
Heeft je laptop 128 mb videokaart niet meer dan 4 gig RAM er in Heeft je laptop 64 mb of lager Videokaart ? is 3 gig RAM max .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Check inderdaad of je computer aan het limiet van je ram komt. Zo niet, dan niks erbij stoppen.
Wil je echt sneller, zal een SSD echt veel uitmaken. Wij ervaren snelheid toch vaak in opstarten van programma's en de responsiveness van programma's. Dat kan alleen maar beter met snellere schijven. SSD is op dit moment de beste optie.
Als het oude laptops zijn, is het misschien de overweging waard om te kijken of ze niet economisch total-loss zijn! Want dan kan de CPU het gewoon niet meer bijbenen en vervanging is dan echt te duur.

Antwoorden (6)

JA! Hoe meer RAM-geheugen hoe sneller je computer kan werken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Random-access_memory
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
De M staat al voor memory
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja maar Amsteltanker wil zijn trage pc's graag versnellen, met veel RAM zal de computer het ook snel willen verwerken, d.m.v. de processor
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Fout antwoord, gaat alleen op als de pc nu te weinig heeft.
Ja alleen met alleen extra RAM zal je niet heel ver komen. Als jij wat zwaardere programma's of eventueel games wil draaien dan zal je computer dat ook moeten verwerken d.m.v. een processor, die je waarschijnlijk ook moet upgraden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Meer RAM geheugen maakt je computer niet sneller, te weinig maakt het wel veel langzamer omdat je computer dan dingen gaat "onthouden" op je harde schijf, die heel erg veel trager is dan RAM geheugen (in de orde van grootte van 100 tot 1000x langzamer). Als dat het geval is dan wordt je computer er dus wel sneller van, zo niet dan niet. Mijn computer gebruikt tijdens normaal gebruik een GB of 2,5 (windows en een browser en word of zo open), zit 6GB in een dat is dus zat. Als r maar 1 in gezeten had dan had het heel veel uitgemaakt om er bij te zetten.
Sorry voor het wat warrige verhaal, je informatie is verder niet uitgebreid genoeg dat ik een ja of nee kan zeggen :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Extra RAM maakt je computer marginaal sneller(tenzij je grote projecten doet in Avid Media Composer / Adobe AFX / Autodesk Maya / Houdini / RealFlow / etc.), je kunt beter investeren in een SSD, dat maakt meer verschil in de beleving van snelheid....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is een feit dat de extra RAM de computer sneller maakt, zolang de moederbord en de processor het kan ondersteunen. Je hebt er niets aan de extra RAM als de maximum al bereikt is, wat het eigenlijk kan betekenen dat je eigenlijk een betere moederbord of een betere processor moet hebben.

Als je extra snelheid voor de games wilt hebben, dan is een betere videokaart een goede advies. In het eind zou je beter naar de erkende ICT'er vragen voor adviezen voor je computer. Hij/zij kan voor jou je computer kijken of de moederbord en/of de processor daar kan ondersteunen.

Je moet toch weten of er nog ruimte voor de extra RAM, anders heeft het er geen zin meer.

Misschien ben je zelf handig genoeg om zelf te gaan kijken. In Windows Taakbeheer kun je de grafieken zien onder de tab 'Prestatie'. Je ziet linksonder een tabel met de titel 'Geheugen', als je nog een zwarte ruimte in de tabel dus niet groene ziet. Dan heb je inderdaad nog ruimte voor de extra RAM. Als het geheel groen is, dan is het echt vol. Maar helaas kan ik niet zeggen waaraan ligt: de moederbord of de processor. Maar de ICT'er kan daar meer vertellen.

Voor de spellen of grafische programma's die je veel meer grafische geheugen nodig hebt, dan heb je geen RAM nodig, maar een videokaart. De betere videokaart kan je veel helpen bij deze spellen of grafische programma's.

En verder heb ik een mooie site gevonden waarin alles staat hoe je computer het beste sneller kunt maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ram geheugen versnelt níet per definitie je computer, het versnelt alleen als je op dit moment niet genoeg hebt en je op dit moment tegen je Maximum aan geheugen aan zit.

Druk eens op de knoppen: Ctrl+Shift+Esc

een venster opent met in de titel "taakbeheer" opent dan, met een tabblad "prestaties", klik eens op 'prestaties'

Hier kan je zien hoeveel GB/% er op dat moment in gebruik is, houdt je dit venster open terwijl je een programma laadt, dan kan je zien hoeveel de Computer of Laptop méér gaat verbruiken op dat moment.

Over het algemeen is 2 GB voldoende voor internet,email (basisgebruik) etc. 4GB voor de gemiddelde hobbyist en 6GB+ voor video/foto bewerking e.d.

Als je RAM namelijk vol zit zal Windows een gedeelte van je Harddisk gaan gebruiken als "virtueel geheugen" (een stukje hardeschijfruimte wat als RAM gaat werken) dit zorgt voor een toename in je hardeschijf gebruik van 100% en halveer je je opstarttijden en verwerkingstijden.

Heb je genoeg RAM, volg dan het advies eens op van j4ck1nth3b0x, en koop en installeer een SSD (120GB vanaf c.a. € 60-65 euro). Installeer hier je Windows op, en je oude pc of laptop KNALT omhoog in opstarttijden van programma's.

Ook altijd een goede tip: probeer de tool CrystalDiskInfo eens uit, deze laat op een eenvoudige manier zien of je hardeschijf nog wel gezond is.

De tool kan je hier ophalen, klik op Zip edition van 2.7 MB (die is zonder troep): http://crystalmark.info/download/index-e.html

in CrystalDiskInfo: Goed = Goed , Waarschuwing= zorgen voor vervanging.

Succes!