Wat zijn de eigenschappen van een goede draadloze usb netwerkadapter?

Ik zou een nieuwe draadloze usb netwerkadapter willen inpluggen in mijn computer. Ik kan tot 120mb/s halen met mijn compter (met utp kabel) en op dit moment haal ik draadloos maar 30mb/s. Waar moet ik op letten als ik een nieuwe wil kopen en welke gaat het dichtste bij 120mb/s zitten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Een goed draadloos netwerk is erg afhankelijk van de omgeving en dus niet overal hetzelfde. Vele externe factoren (bijv. muren/buren/apparaten) kunnen hier invloed op hebben. Toch kan je met een paar stappen nagaan om zo de kans te vergroten op de juiste koop:

- Let op de wifi snelheid (deze moet ruim boven de waarde liggen die jij wilt)
- Let op het type verbinding. De hedendaagse verbinding is 802.11ac. let wel op dat je router dit ook moet ondersteunen. Sticks kunnen ook op een oudere verbinding werken (bij. N of G netwerk) maar hierdoor zal de snelheid wel afnemen.
- Controleer ook of je router 5GHz ondersteund (anders op de standaard 2.4Ghz draaien)
- Let op de retourvoorwaarde van de winkel!!!! Omdat je met draadloze netwerken bezig bent kan het soms niet zo werken als je had verwacht (zie externe factoren) De meeste offline winkels (Saturn, Mediamakt, MyCom etc) doen niet moeilijk met het terug nemen van netwerkapparatuur mocht het niet goed werken. Dit kan je een hoop geld/verzendkosten schelen mocht het tegenzitten.

Hierbij nog een prijslijst met wat snelle sticks:

http://tweakers.net/categorie/310/netwerkkaarten/producten/#filter:q1bKL0pJLXLLTM1JUbJSKijKzCpW0oEIBucXlQDFEouTgSJAmeRU38w8JSsDHaXigtRkt8ycktSiYiWraiUjYwNLEF2WmKNkFa1kaWwI1GBmYGquFFuro2RkZGmGJGtmbGAGFK-tBQA

Tot slot nog 2 foutjes die vaak worden gemaakt:

1 - let goed op de bit (Mb/s) en de Byte (MB/s). De Byte is 8x groter als een bit. Internet providers adverteren vaak met Mb/s omdat dit groter lijkt. Download programma's laten vaak de Byte zijn omdat MB's relevanter zijn.

2 - 120 mb/s is wat je KAN halen via je provider. Dit word echter meestal (lang) niet gehaald.

Succes!