Kan het kwaad, mijn harde schijf los neer te leggen?

Mijn harde schijf was rumoerig. Ik weet niet welk proces het was, maar iets zorgde ervoor dat continu de koppen bewogen, wat tot een luid pok-pok-pok-geluid leidde.

Doordat de harde schijf in de PC was vastgeschroefd, functioneerde de hele PC-kast als klankkast, en werd het geluid ook nog eens door de houten vloer geleid (de PC staat op de grond).

Ik heb de kast opengemaakt en de schijf losgeschroefd. Op de bodem van de kast was nog ruimte. Ik heb nu een laagje viltachtig materiaal op de bodem van de kast gelegd, daarop een stuk piepschuim, en daar heb ik de harde schijf gewoon los opgelegd.

De PC is nu heerlijk stil, je hoort niets meer van de harde schijf.

Vraag: kan dit kwaad?

Als je de schijf in de hand houdt, voel je duidelijk de koppen bewegen. Nu de schijf los ligt, kunnen de koppen zich niet meer "afzetten" tegen de behuizing. Kan dat kwaad?

Is er kans dat de koppen nu "wiebeliger" zijn, en daardoor niet meer netjes het spoor volgen?

Kan ik temperatuurproblemen verwachten?

Cryofiel
14 jaar geleden
in: Hardware
4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals je het beschrijft klinkt het echt als het 'kloppend hartje' van je computer!

Antwoorden (8)

Lijkt mij niet.
Alle externe harde schijven liggen ook 'los'...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je moet er wel voorzorgen dat hij zijn warmte goed kwijt kan en piepschuim houd warmte tegen
wat je kunt doen is tussen de ophanging van je harde schijf en de pc kast rubbereringetjes te doen .
dit help vaak al heel goed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het los leggen op de bodem is niet verstandig als je de PC gaat verplaatsen. Voor de rest kan het inderdaad weinig kwaad.
Cryofiel
14 jaar geleden
Yep, daar moet ik inderdaad aan denken als ik hem ooit eens ga verplaatsen.
Het kan onder normale omstandigheden geen kwaad, als je schijf tenminste geen contact maakt met het metaal van de kast op de verkeerde punten (i.v.m. (kort)sluiting en andere elektrische schade) en als inderdaad de warmte weg kan.

Het probleem komt op mij over als resonantie overigens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jouw schijf veel poko poko doet, dan zou ik hem wel backuppen, want dat is niet goed. De levensduur zal dan wel bijna over zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Niet goed, omdat zijn drive tabel niet goed is. Maar ik weet niet meer hoe dat gaat met tegenwoordige drives.
Vroeger moest je alles instellen en als je een foutje maakte dan kreeg je ook van die tik geluiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
De oorspronkelijke harde schijf was veel stiller. Maar die ging al snel kapot, door een firmwareprobleem van Seagate. Schijf moest worden vervangen - was gelukkig onder garantie. De nieuwe schijf doet dus pok-pok-pok, maar alleen als Windows er echt mee bezig is (wat ook soms spontaan kan gebeuren). Soms is hij een tijd stil. Toen ik mijn computer openmaakte om de schijf op de bodem te leggen, zag ik dat er een sticker van Seagate op zit, met daarop "Certified repaired hard disk". Ik vermoed dus dat ik een tweedehandsje heb teruggekregen van de leverancier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Krijg je altijd. Meestal staat erop 'Remanufactured'. Je krijg zelden een nieuwe schijf. Maar pok pok pok is niet goed.
Als er geen stof in kan komen kan het geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou hem toch gewoon vastzetten als je het vergeet of een ander verplaatst loop je het risico dat je ondrdelen zoals het moederbord beschadigd. Daarnaast kan je last krijgen van ongewenste warmte ontwikkeling. Waarom haal je niet een paar rubberringetjes ben je er ook vanaf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt je schijf best op een laag vilt leggen. Dat doe ik ook wel eens als er in een kast onvoldoende plaats over is. Je hoeft ook niet bang te zijn voor warmte, stof, wiebelige koppen of onvoldoende aarding. Waar ik mij wel zorgen over maak is het geluid dat je HDD maakt. Meestal duidt dat erop dat de schijf zijn technisch einde nadert. Je kunt met een programma als HWinfo de SMART-info uitlezen en beoordelen of hij nog in orde is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan niet zoveel kwaad. Echter, na een tijdje vergeet je 't glad. Als je dan je PC onder je arm pakt, knalt ie tegen de zijkant aan en kan kapot gaan door de schok.
Als je HD gekke ongebruikelijke geluiden maakt, lijkt 't mij trouwens tijd om 'm te vervangen als je er belangrijke data op hebt staan.
Wel zo nu en dan de stof verwijderen: onderin de kast verzamelt zich wat meer stof.
Qua warmteontwikkeling valt 't wel mee. Google heeft een onderzoek gedaan onder duizenden harddisks, waaruit blijkt dat een paar graden warmer minder schadelijk is dan eerst gedacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Dank je. Dat probleem van het helemaal vergeten en dan de PC verslepen bestaat inderdaad. Daar moet ik iets op bedenken. Misschien een rode sticker aan een snoer dat is eraf *moet* schroeven om de PC te kunnen verplaatsen. De temperatuur zal ik de komende tijd in de gaten houden. Gisteren heeft de PC drie uur gedraaid. Ik heb de temperatuur een paar keer bekeken, vanaf 2 uur na inschakelen. De temperatuur varieerde tussen de 41 °C en de 42 °C. Volgens mij is dat een prachtige temperatuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij ook!