Maakt een processor of een harde schijf je pc sneller? Zie uitleg:

De meningen verschillen nogal onder diverse mensen.

Als je een Pentium 4 3,0 Ghz processor hebt en overstapt naar een Intel Core2Duo of Quad (E8400 bijvoorbeeld) maakt dit de pc significant sneller?

WANT:

De P4 processor bereikt nu ook vaak niet zijn 100% belasting, terwijl de pc toch een heel stuk langzamer is dan de andere pc die wel een E8400 processor heeft (maar ook een snellere harde schijf heeft).

OF

Is het beter om de oude sata schijf te vervangen voor een nieuwe versie die sneller is zoals de Samsung Spinpoint F1 (die ook in de snelle pc zit).

Want de enigste verschillen tussen onze 2 pc's is dus, het merk moederbord (deze heeft wel dezelfde chipset). De processor en de harde schijf.

De E8400 of een Quad core kan direct op de plek van de oude P4 processor.

Gaarne een onderbouwing erbij en niet alleen 'de processor' of 'de harde schijf'.

Toegevoegd na 14 minuten:
Moederbord: Asus P5N-D (nVidia 750i chipset)
Geheugen: OCZ Platinum dual-channel 4GB
Systeem: Nu nog Windows XP

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De algehele prestaties. Openen van foto's, video's, programma's etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is wat voor programma's je meestal gebruikt. Als je harde schijf intensieve dingen doet (grote bestanden opslaan, veel gebruik van wisselgeheugen enzo) heb je een snellere harde schijf nodig. Als je veel reken dingen doet (spelletjes, 3D generatie) dan zal het meer in je CPU zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mormel. Ben ik het niet echt mee eens. Want de pc van mijn vriendin is in ALLES trager.

Het beste antwoord

Als de CPU significant minder dan 100% wordt benut, en je PC toch traag is, kan dat maar één ding betekenen: je CPU is voornamelijk aan het wachten.

Wachten waarop?

De meest waarschijnlijke oorzaak is de harde schijf. Dat geldt echter alleen als je ziet of hoort dat de harde schijf daadwerkelijk bezig is. In dat geval loont het kopen van een snellere harde schijf.

Kijk daarbij naar de rpm (draaisnelheid) - hoger is sneller, maar ook lawaaiïger. Denk óók aan de on-board cache van de harde schijf. Hoe groter die is, hoe groter de kans dat de gegevens door die cache kunnen worden geleverd en dus niet van de trage bewegende onderdelen hoeven te komen.

Is het niet de schijf, dan kan het de hoeveelheid cache zijn die in de CPU zelf zit (L1 of L2, dat weet ik niet meer). Hoe meer CPU-cache, hoe minder gegevens uit het echte RAM hoeven te worden gehaald, dus hoe sneller het geheel wordt.

Het kan in ieder geval lonen je BIOS-instellingen te optimaliseren. Zoek per instellingsmogelijkheid op het Internet op wat die mogelijkheid doet, en op welke waarde je die parameter moet instellen. Dit kan zeker voor je schijf, maar ook voor je geheugen, significant snelheidsverschil betekenen.

Houd er rekening mee dat de instellingen van je harde schijf invloed hebben op Windows. Als je zomaar bepaalde instellingen verandert, kan het zijn dat Windows instabiel wordt. AHCI-mode aan of uit is een beruchte... Soms kun je dus wel je systeem versnellen door je BIOS-instellingen te optimaliseren, maar betekent dat wel dat je Windows opnieuw zult moeten installeren.

Tenslotte: zet zo min mogelijk programma's in de autostart en in de quick access. Kijk hoeveel RAM je hebt en hoeveel daarvan in gebruik is. Kies de optimale grootte voor je swapfile. Schoon je PC op met Wise Disc Cleaner en Wise Registry Cleaner (beide gratis). En laat je virusscanner niet altijd alles op de meest strenge manier controleren.

Geen pasklaar antwoord, maar hopelijk wel voldoende zoekrichtingen om zelf een eind verder te komen. Succes!

Toegevoegd na 8 minuten:
Kun je in jouw BIOS zien op welke frequentie jouw geheugen werkt? Sommige geheugenbussen hebben een fijn hoge frequentie (dus hoge snelheid), maar die frequentie zakt al snel in, afhankelijk van hoeveel en welk soort geheugen je plaatst.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zojuist de trial van HD Tune Pro gedraaid op beide pc's
Mijn pc gemiddelde transfer 94MB/s en haar pc dus 'slechts' 49MB/s. Lijkt me wel duidelijk. CPU gebruik bij de test bij mij 4,3% en bij haar pc 5,1%. De processor lijkt dus niet echt de bottleneck maar de hdd wel?!
Cryofiel
14 jaar geleden
Yep, da's heel duidelijk - begin je upgrade bij de HD. Eerst kijken naar de BIOS-instellingen, en naar de gebruikte aansluiting ((e)(S)ATA en dergelijke). Vergelijk het met de snelheid die de fabrikant opgeeft. Doe dat voor beide harde schijven, zodat je weet hoeveel procent de fabrikant erbij fantaseert. Als je een beetje handig bent: sluit de trage schijf eens aan op de snelle computer, als tweede schijf. Doe dan nog eens een transfersnelheidstest. Dat geeft een goede aanwijzing of het aan de HD ligt of aan de rest van de keten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bouw me eigen pc's dus dat komt wel goed ;-) Ik was alleen erg benieuwd naar het WAAROM dat de ene dit zegt en de ander dat. Oftewel de ene beweerd altijd dat het de processor is en de ander juist van niet. Tja de rest van de keten is precies hetzelfde als bij mijn eigen pc, goed en snel lijkt me. Alleen met uitzondering van 3 dingen. De processor, de hardeschijf en het merk moederbord (chipset is ook hetzelfde).
Cryofiel
14 jaar geleden
Waarom? Omdat het beide kán zijn. Sommige mensen hebben genoeg geheugen, en zijn dan bezig met fotobewerking. Dan is de CPU de flessenhals (da's bottleneck in je moerstaal ;-) Andere mensen hebben weinig geheugen, waardoor het systeem flink staat te swappen (dat vind ik dan toch weer duidelijker dan 'wisselen'). In zo'n geval is de harde schijf de flessenhals. Heeft iemand goede ervaringen met het ene, dan zal hij altijd dat adviseren; iemand die juist goede ervaringen heeft met het andere, zal juist dat adviseren. Luister naar beide, behoud het juiste. In jouw geval lijkt mij: beginnen bij de harde schijf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We gaan er straks 1 halen, goedkoopste oplossing ook ;-) Bedankt alvast!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste antwoord omdat het inderdaad de harddisk was, de pc is nu gewoon snel. En vooral ook omdat je je actief bezig hield met de vraag. Dank daarvoor.

Andere antwoorden (3)

als je processor sneller is kun je meer taken tegelijk uitvoeren, gebruik je weinig dingen tegelijk is het niet nodig de processor te vervangen. Met een snellere harde schijf is de informatie vanaf die harde schijf eerder beschikbaar, dus als daarop je besturingsprogramma staat zal je het verschil merken. Let er wel op dat je processor de harde schijf 'aankan'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het zinniger om het geheugen uit te breiden. Daar als dit te klein is voor de processor deze de harde schijf steeds moet aanspreken. Zelf heb in mijn quadcore 6 GB geheugen zitten en totaal geen performance problemen. Dat was anders in het begin toen er slechts 2 GB in zat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koop een 10000rpm harde schrijf, tenzij je grafisch bezig bent of veel tegelijk doet. Extra intern geheugen , maar meer dan 4 MB heeft weinig zin kan soms helpen. Maar voor huis, tuin en keuken gebruikt is de HD de bottleneck
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Een harde schrijf ... is dat een write-only medium? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, gewoon een harde schrijf waar jij het zelf over had. Bijvoorbeeld een Western Digital Raptor of Seagate Barracuda. De namen klinken al bloedsnel. De prijs is niet echt hoog meer, maar meestal is de capaciteit beperkt tot 160 GB. Maar dat krijg je normaal en met normaal opschonen nooit vol. Dat 10000rpm, staat voor 10000 toeren per minuut. De gemiddelde laptop heeft 5000 toeten per minuut en een goede pc heeft 7500 toeren per minuut. Een raptor of een baracude is dus een beest van een harde schijf.