Wat is precies het verschil tussen een netwerkswitch en een ethernet hub?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een switch en een hub doen vrijwel hetzelfde, alleen de hub stuurt de data door naar alle verbonden computers.
de switch stuurt het naar de specifieke computer, waardoor het netwerk over het algemeen sneller is.

Antwoorden (1)

grofweg is een hub een gegevensverdeler die alle inkomende gegevens verdeelt naar alle aangesloten apparaten, of de (internet-)verbinding "open" houdt voor alle apparaten .
een switch zorgt ervoor dat bepaalde gegevens alleen bij specifieke ontvangers terechtkomt.
als je even simpel de hub of de switch vergelijkt met een postbezorger dan gaat een hub iedereen langs om te kijken oftie het pakketje wil en een switch alleen naar degene voor wie speciaal een pakketje is bestemd.
Je zou kunnen denken aan een bestand dat uitgeprint moet worden en dus alleen naar een printer gestuurd wordt en niet naar alle andere computers op een netwerk die niks aan het betreffende bestand hebben.
Een en ander ligt wat ingewikkelder als dat ik het nu uitleg, maar dit is een beetje het principe.
Voor thuisgebruik zie ik niet zo snel in wat de meerwaarde van switches zou zijn, maar voor bedrijven met veel aansluitingen op een netwerk is het handig om gegevens te kunnen onderverdelen in nuttige netwerken zodat niet alle gegevens continu overal terechtkomen, en verbindingen niet doelloos (over)belast worden.