Via de kabel halen we 60 Mb/s, maar via draadloos halen we nog geen 20 Mb/s. Is er een draadloze router die wel 60 Mb/s haalt?

Onze huidige router is een Eminent EM4450. We hebben het idee dat deze sowieso al niet helemaal 100% meer werkt. De kabel ging overigens ook via deze router.

Zijn er routers die draadloos wel aan de 60 Mb/s kunnen komen? Zoja, welke? Bij voorkeur routers met een redelijk draadloos bereik aangezien we een huis hebben die aardig is geïsoleerd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ons huis is nieuw gebouwd in 2012, en is gemaakt van hout :-). Ons budget is niet echt belangrijk zolang we maar knap internet hebben, hoewel ik 200 euro al wel wat vindt worden.

Het beste antwoord

Feitelijk heb je het zelf al over de isolatie. Die 60 Mbit stelt weinig voor. Maar het ding is dat je afhankelijk bent van externe factoren. Storende apparaten, dikke muren, de draadloze ontvanger die in het apparaat zit die het signaal moet gebruiken (dus laptop, console, desktopcomputer, etc.). Die verzwakkingen stijgen wanneer het opbouwd (dus van draadloos apparaat naar draadloos apparaat is al sowieso de zwakte van de niet ideale componenten in beiden apparaten, plus de afstand. In de praktijk komen daar nog muren bij, storende signalen van andere wifi-netwerken plus apparaten die op dezelfde frequentie werken).

Niet alleen moeten die doen aan de technische specificatie (dus draadloos g, n of ac bijv.), maar ook kwa componenten van een degelijke kwaliteit zijn.

Draadloos n haalt in theorie 300 Mbit. In de praktijk halen ze dat echter nooit.

Lees gewoon wat reviews over routers, en pak binnen je budget de beste op basis van de eigenschappen die je nodig hebt. Er zijn zat websites die routers testen en de transferrates publiceren. Hardware.info is een goede daarvoor. Is de transfersnelheid echt belangrijk, investeer dan gewoon in kabels.

802.11N mag in theorie weliswaar 300 Mbit/s aan kunnen; ik heb serieus nog nooit meegemaakt dat het ook daadwerkelijk dat haalde en sneller was dan een cat. 5 kabel die getest zijn voor 100 Mbit/s in een praktijksituatie.

Toegevoegd na 8 minuten:
Om kort te gaan, die 20 Mbit/s is inderdaad laag. Maar het zou zomaar kunnen dat dat echt ligt aan de praktijksituatie en niet aan de router. Een betere router zal waarschijnlijk sneller werken, ervan uitgaande dat de gebruikte draadloze apparaten die snellere snelheden ondersteunen. Jullie Eminent heeft namelijk nog een wireless 802.11g-antenne. Als andere apparaten die jullie gebruiken wel 802.11n hebben, zal het met een betere router waarschijnlijk sneller werken mits voor een goede optie gekozen wordt. Niet iedere n-router is sneller dan iedere g-router in iedere situatie. Een zwakke n-antenne krijgt het ook niet door de muren heen terwijl een sterke g-router dat wel kan.

Hoe dan ook, ik weet niet wat jullie budget is. Geef wat meer informatie over de andere apparaten die jullie gebruiken. En hoe oud is jullie huis? Nieuwere huizen van na 1995 hebben vaak een irritante bouw (dik beton).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het scheelt dat ons huis is gebouwd van hout. Maar zelfs als ik direct naast de draadloze router met een draadloze verbinding sta haal ik niet hoger dan 20 Mb/s
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
200 euro vindt ik wel eens wat worden als we het over budget hebben. Huis is gebouwd in 2012
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens:
Kabel: http://speedtest.net/result/2535651043.png
Draadloos: http://speedtest.net/result/2535766009.png
(Beide via de Eminent dus)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van hout, dan zou dat beton-probleem inderdaad niet meer relevant zijn. 200 Euro is een flink budget voor een router. Dat hoef je sowieso niet uit te geven. Hoe groot moet het bereik zijn? Hoe dan ook, is de ASUS RT-N66U een redelijk prijzige router met 120 Euro. Maar deze scoort wel erg goed in de test door Hardware.info. Je kan sowieso het beste voor een router gaan die minimaal ongeveer een jaar oud is en grondig getest waarvan alle foutjes inmiddels al gladgestreken zijn. In april vorig jaar heeft Hardware.info een grote test gedaan waarin ze de snelste routers van dat moment tegen elkaar afgezet hebben: http://nl.hardware.info/reviews/2650/14-450mbps-routers-vergelijkingstest-de-snelste-routers-van-het-moment Maar als je de mogelijkheid hebt om kabels te trekken, blijft dat natuurlijk veel snellere transferrates opleveren. Internet wordt natuurlijk niet sneller dan via draadloos (aangezien dat al over de 60 Mbit heen gaat). maar wanneer je bijv. tussen PC's kopieert wèl.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb nu een nieuwe router gekocht van netgear. Hij was maarliefst 150 euro, en ik heb een verbetering van +/- 5 Mb/s. Niet echt heel veel dus...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, de aankoop heeft dus uiteindelijk geen zin gehad. Morgen terugbrengen of kan hij wel van pas komen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke Netgear heb je precies gehaald? De 3000 en 4000 hebben geen externe antennes en zijn inderdaad merkbaar zwakker als het om draadloos gaat. Bedraad presteren ze wel erg goed. Brengt die terug, en probeer de genoemde Asus eens. Die scoort zoals in die test van hardware info staat, erg goed, ook op grotere afstand. Dat is je meest veilige keus. Maar zoals ik al aangaf, draden trekken is toch het beste. Een andere optie is een powerline setje Dat is feitelijk ook bedraad, maar dan via het stroomnet. Je hebt er dan een nodig die in de buurt van je router in een stopcontact zit. Van daar gaat dan een ethernet kabel van je router naar de powerline plug. Vervolgens kun je overal in huis een plug in het stopcontact duwen, waarmee je dan een vaste ethernetaansluiting hebt.
http://nl.hardware.info/reviews/2233/11/30-powerline-adapters-vergelijkingstest-conclusie Maar goed, als je echt wifi wil hebben, voor bijv. een tablet is dat geen oplossing. Dat is je beste optie een repeater. http://www.youtube.com/watch?v=Pw8qaomfcTg Maar dat blijft twee keer wireless, dus niet ideaal. Je kan ook oplossingen combineren als het echt draadloos moet zijn. Dus bedraag of via een powerlineplug naar een bepaalde plek in huis, waar je vervolgens een accespoint neerzet (over het algemeen hebben repeaters ook een extender functionaliteit). Dan heb je als het ware een antenne voor je router op de plek in je huis waar je wil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb de Netgear N900 Wireless Dual Band Gigabit Router - WNDR4500 Draden trekken is in ons huis wat lastig. Maar een powerline setje heb ik nog nooit van gehoord, wat misschien wel een goede oplossing kan zijn? Het signaal in huis is met deze netgear wel redelijk. Ik heb overigens wel het idee dat de snelheid heel erg schommelt in snelheid via een draadloze verbinding met deze netgear.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt. Uiteindelijk opgelost met een powerline setje van netgear