Moet een videokaart regelmatig belast worden of maakt het niks uit voor de levensduur?

Ik game de laatste tijd niet meer en nu vroeg ik me af of dit effect heeft op de videokaart en dan met name op de levensduur.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Je videokaart zal zelfs langer meegaan wanneer je hem niet belast.

Wanneer je hem wel belast, zal hij heet worden. En daarna weer koud. En dan weer heet. Enzovoort. Die continue opwarming en afkoeling zorgt op den duur voor haarscheurtjes in de verbindingen, en als die te groot worden, doet de elektronica het niet meer.

Ook zorgt een hete chip voor iets dat dope-migratie heet. Het komt erop neer dat de toevoegingen die in de elektronische componenten zitten om die componenten hun eigenschappen te geven, langzaam zullen weglopen door het materiaal heen. Nu is dat bij normale temperaturen geen probleem, maar als jouw kaart erg heet wordt zal dit proces op den duur toch zijn tol eisen.

Hoe koeler je kaart blijft, en hoe minder temperatuurwisselingen hij ondergaat, hoe langer hij mee zal gaan.

Maar... als jouw kaart zo koel blijft dat de ventilator niet meer aanslaat, loop je kans dat die ventilator vast gaat zitten. Mocht je dan de kaart toch een keer "echt" gebruiken, dan slaat de ventilator niet meer aan wanneer dat nodig is, en raakt de kaart oververhit. Een goede moderne videokaart zal zien dat hij oververhit raakt en zichzelf uitschakelen, een oudere videokaart zal dat niet zien, gewoon doorgaan, te heet worden, en direct overlijden.

--

Dit was een lang verhaal. De korte versie: je kaart heeft de langste levensduur als je hem niet zwaar belast, maar wel zo zwaar dat alle ventilatoren regelmatig even gaan draaien.

Nog kortere versie: in de normale praktijk maakt het allemaal geen fluit uit, want jouw kaart is sowieso al hopeloos verouderd lang voordat hij, om welke reden dan ook, kapot zal gaan.

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken verder weer geen videokaarten waarvan de ventilator aanslaat, die beginnen gelijk met draaien als de computer aan gaat op een laag niveau en gaan blazen als het nodig is. Dus ook daar zie ik geen problemen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik ken ze ook niet, maar ik ken niet alle videokaarten, dus ik sluit niet uit dat ze bestaan. Mijn computer heeft op het moederbord in ieder geval een klein ventilatortje dat alleen aanslaat wanneer de south bridge te heet wordt. Vandaar dat ik dacht dat er misschien videokaarten bestaan die ook zoiets hebben. Ook is het mogelijk dat een oudere ventilator, of een ventilator die door de gebruiker op een lager voltage is gezet, niet aanslaat wanneer hij eigenlijk heel langzaam zou moeten draaien, maar pas aanslaat wanneer een hoger toerental wordt gevraagd. Eén van mijn CPU-ventilatoren heeft dat: die zou normaal gesproken altijd heel langzaam moeten draaien, maar omdat ik er een vertragings-stukje tussen heb gezet slaat hij dan niet aan. Pas wanneer ik de CPU aan het werk zet en de ventilator "harder" moet gaan draaien, krijgt hij voldoende voltage om aan te slaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje voor de snelle reactie! Have a nice.day