Ik wil mijn oude dell-dimension 2400 systeemkast gebruiken voor nieuwe computer. Alleen dvd-speler en voeding behouden. Rest nieuw. Past dat dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Ja het kan passen.

Je moet echter wel met de volgende dingen rekening houden.
- Het is een mATX kast, dus past er ook alleen een mATX of kleiner moederbord in. Niet dat "of kleiner" echt van toepassing is want dan kom je bij bordjes uit bedoeld voor die mini media center pc'tjes.
- De koeling van die kast is nagenoeg niet aanwezig. Tegenwoordig wil je toch eigenlijk wel minimaal 2x 120mm fans. Achterin is echter wel een uitsparing waar je een fan kunt monteren. Voorin kan ik niet goed zien op plaatjes van die kast intern, er zitten wel gaatjes die suggereren dat er een fan gemonteerd zou kunnen worden maar check dat, ook als er maar een 80mm fan zou passen dat wordt al snel luidruchtig.
- De huidige voeding meenemen kan misschien niet. Die moet namelijk wel voldoende vermogen kunnen leveren voor moderne onderdelen. Dus kijk op de stikker, rond de 500W is tegenwoordig gebruikelijk.
Ook de efficiëntie van de voeding is iets om rekening mee te houden. Bij oude voedingen ging vaak 30% verloren bij nieuwe voedingen is dan meestal nog maar 5-15% (zie gold, platinum certificaten). Dat verschil zie je zeker als de pc vaak/lang aan staat toch wel terug op de elektriciteitsrekening.
- Meenemen vd diskdrive is misschien ook niet handig. Zo te zien zat/zit er oorspronkelijk een Pata/IDE drive in. Een poortje om deze op aan te sluiten zit tegenwoordig vaak niet meer op de moederborden. Nu zou je wel met een controller kaart of verloopje kunnen gaan werken maar dat is wellicht even duur/duurder dan een nieuwe Sata DVD drive (15-20€).