Mijn BIOS en CPU-Z geven verschillende waarden voor NB/HT, welke moet ik geloven?

Beste vrienden van goeie vraag,

Gister ben ik begonnen met het overclock avontuur.
Na me wat ingelezen te hebben, bovenop mijn huidige kennis van computers, dacht ik dat het tijd was om mijn 2.8 Ghz processor te overclocken.

Het gaat om de AMD 1055T 2.8 Ghz, 6 cores processor.
In combinatie met het ASUS M4A78LT-M moederboord.
Er zit 8GB RAM in; PC3-10700. 1333 Mhz.
De stock cooler voor de CPU is vervangen met een degelijke afthermarket cooling, de Coolermaster Hyper 212 EVO.

Nu ben ik wat bezig geweest, maar ik krijg mijn systeem niet stabiel draaiende. Meestal krijg ik al een Bsod bij het opstarten van Windows, maar soms duurt het tot een minuut of 10 na het opstarten van Windows.

Dit is een probleem dat voortvloeit uit mijn 'Hoofdprobleem'. Namelijk dat mijn BIOS bij de Northbridge (NB)/Hyper transport(HT) 2000 Mhz aangeeft, waar CPU-Z (Software) aangeeft dat beide draaien rond de 2600 Mhz.

Hier zit een aanzienlijk verschil in, en 2000 Mhz zou volgens verschillende fora de waarde moeten zijn. Maar ik vrees dat het programma CPU-Z toch echt de juiste waarde aangeeft.
Kan iemand hier iets nuttigs over zeggen, want ik weet niet welke ik nu moet geloven. En een HT van 2600 Mhz zou schadelijk kunnen zijn voor m'n systeem.

Zijn er overclockers op goeievraag.nl? En zo ja, zouden die mij misschien willen/kunnen begeleiden in mijn avontuur?

Mijn doel is om de processor van 2.8 Ghz naar ongeveer 3.6 Ghz te krijgen.

Met Vriendelijke groet,
Mark Bregman

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan heb je een mooi systeem :-) In mijn ervaring werkt CPU-Z eigenlijk altijd wel goed.
Ik zou alleen zeggen, kijk een beetje uit want zoals je zelf zegt kan 2600 Mhz schadelijk zijn voor je systeem. Ik zet dit alleen bij reactie en niet bij antwoord omdat ik helaas de oplossing niet zou weten. Hoop dat het je gaat lukken!

Het beste antwoord

hoi ik kan je misschien wel helpen
ik doe best vaak overklokken met mijn systeempjes
waterkoeling enzo

ik heb zelf een 1100t op een 990fxa ud7

dus ook een phenom x6

wat je moet doen om je cpu te overklokken

is alleen de multiplier omhoog te gooien
in jouw geval wil je 3.6 ghz hebben

dus zet je multiplier op 18x

want systembus x multiplier is de frequentie van je cpu
dus 200x18= 3600mhz is 3,6ghz

wat je nu moet doen is je vcore voltage wat omhoog gooien
begin eens bij 1.35v

en zet je geheugen goed dus de frequentie
bv 1600mhz ram zet dat dan ff op 1600mhz

en zet de timings van je geheugen goed
die staan op je geheugens in je pc

ook zet je in de bios de dram voltage op
wat op je geheugen staat dus al staat er 1.65v
zet hem op 1.65v

zet het dram voltage iets hoger dus heb je 1.65v zet hem dan op 1.68v dat is stabieler

nu begin je te stress testen met prime95
op blend zet je hem en dan kijk je of je pc uitvalt
mocht dat niet zo zijn en je temps goed zijn
voor jouw cpu dus maximaal 62graden op de cpu
de core temps bij amd kloppen voor geen meter bij amd cpu`s dus kijk alleen naar de cpu temperatuur
als dat allemaal goed is dus je pc geeft geen blauwe schermen
en de temperatuur is niet over de 62graden dan zit je wel goed

je moet prime95 op blend minimaal 12 uur aanhebben
zonder problemen dan is je cpu stabiel

mocht je pc nu onder het stresstesten uitvallen
verhoog dan beetje voor beetje de vcore voltage

dus zit je op 1.35v niet stabiel probeer dan eens 1.4
nog niet stabiel? dan 1.425v en anders 1.45v

kijk wel naar je temps die gaan echt snel omhoog bij het verhogen van de vcore

succes met het overklokken
mocht je nog een vraag hebben hoor ik het wel
mvg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ooh iets vergeten
zet bij het overklokken bij de cpu instellingen
het volgende uit c1e en cool en quiet en virtualisation
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
C1E en Cool 'n quiet had ik beide al uit gezet.
Echter is mijn multiplier gelocked. Dit betekend dat ik hem niet hoger krijg dan de huidige x14 ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat jammer dat je dan niet een beetje extra had uitgegeven aan je processor als ik jouw was had ik gewoon een black edition gehaald
altijd veel beter met overklokken ook garandeer ik je niet dat je nu die 3,6ghz haalt nu word het wat moeilijker met overklokken
en zal het veel langer duren voordat je een stabiel systeem hebt met unlocked multiplier cpu`s heb je dit niet nu moet je spelen met de fsb ( front side bus )
dus de cpu bus die standaard op 200mhz staat dus je zal die bus moeten verhogen naar je 3,6ghz om te proberen dus als je 3,6ghz wilt
moet je dus een fsb van 258mhz hebben want 258mhzx14 is 3612mhz is dus 3.6ghz
12 mhz meer maar dat maakt weinig uit maar nu komt het het geheugen gaat ook omhoog als je de fsb omhoog gooit je zal zien dat het ook omhoog gaat nu zet je je geheugen op 1032mhz
htlink op 2064mhz
en cpu-nb op 2064mhz want als je over je geheugen frequentie heengaat word je systeem instabiel en er is nu geen optie op het op 1333mhz te laten draaien nu verander je je cpu vcore voltage naar 1.35volt
mocht dat niet stabiel zijn verhoog je je geheugen eens naar
1.55v en zet je je northbridge ( nb ) iets hoger ( 2 tandjes)
niet je cpu0nb maar de normale northbridge kijk even of het lukt mocht dat niet zijn hoor ik het wel
succes