Wat betekenen al de specificaties bij videokaarten?

Ik zie bij vele videokaarten de kloksnelheid, de geheugensnelheid en het geheugen staan.
Wat is het verschil tussen deze en wat zal welke factor in een game beinvloeden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Net zoals bij een CPU kijk ik nooit naar kloksnelheden, behalve als ik twee bijna gelijkwaardige modellen bekijk en mezelf dan besef dat je voor x% snelheidsverhoging y% meer betaald. Als y dan veel meer is dan x kan je bedenken dat de lagere geklokte een financieel beter te verantwoorden product is. Voorbeeld: GPU/CPU xxxx: 1GHz 100 euro
GPU/CPU yyyy: 1,1GHz 150 euro 10% meer kloksnelheid 50% meer pegels. Ik zou dan yyyy niet kunnen verantwoorden, zeker niet als je weet dat je xxxx ook nog kan overklokken tot of zelfs over de snelheid van yyyy.

Het beste antwoord

Kloksnelheid zorgt voor de snelheid van het berekenen van bijv. 3d models, elke hoek en lijn van hoek naar hoek moet namelijk berekend worden.

geheugensnelheid heeft simpelweg, zoals het voor zichzelf al spreekt, te maken met de snelheid van het geheugen, zo heb je ook nog geheugen bandbreedte, de bandbreedte is in het kort de toeganssnelheid tot het geheugen, dus hoe meer bandbreedte, hoe sneller je videokaart graphics kan laden.

geheugen is de geheugen die de videokaart tot z'n beschikking heeft, bij vele games van tegenwoordig is 1gb genoeg voor een scherm van 1920x1080, maar als je op hogere resolutie wilt spelen met hogere kwaliteit textures heb je meer geheugen nodig.

En dan is dit in het kort uitgelegd(zie bron(nen) voor meer info), in principe hoef je dit als gamer niet te weten, maar is wel leuk en soms ook wel handig om te weten, Dus waarom de andere 2 mensen boven mij zeggen dat het geen ruk uitmaakt snap ik deels, maar heeft verder niets te maken met de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kloksnelheid geeft niet aan hoe snel je berekeningen gaan. Alleen bij dezelfde gpu die sneller geklokt is dan eerst kan je berekenen wat het verschil in snelheid zou kunnen zijn van berekeningen (als het verhogen van de kloksnelheid lineair loopt wat ook niet eens altijd het geval zal zijn. Het is hetzelfde als zeggen hoeveel verhuisdozen je kan verplaatsen met een voertuig wat 100km/u gaat terwijl je niet weet wat voor voertuig je hebt. Een vrachtwagen die 100km/u gaat vervoert meer dan een VW Polo die 100km/u gaat. Snelheid op zich zorgt NOOIT ergens voor het is altijd snelheid in combinatie met iets. Laadruim of berekeningen per klokslag. Alleen bij enkelvoudige processen zoals een hardloper die een wedstrijd wil winne kan je wat met snelheid. Dan ga je geheugen bandbreedte uitleggen terwijl je anderen erop straft dat ze geen antwoord op de vraag geven. Daarnaast zegt bandbreedte niks over toegangssnelheid. Bandbreedte druk je uit in Byte/seconde toegangssnelheid in ms. Volgens mij spreek je bij een videokaart nooit over toegangssnelheid, maar ik kan het mis hebben. Toegangssnelheid is belangrijk bij een HDD of je internetverbinding. Overigens geeft Kyuzo toch een vrij aardig antwoord op de vraag. En zoals Sanzoo al aangeeft, de vrager vraagt het om dat hij de illusie heeft dat het iets uitmaakt/iets zegt, hem er op wijzen dat kloksnelheid en geheugensnelheid geen bal uitmaken is dan wel iets wat de vrager verder helpt dan exact uit gaan leggen wat het is en doen of het heel belangrijk zou zijn. Uiteindelijk hebben die waardes alleen zin als je geen 7850 OC koopt maar een 7850 en hem dan zelf even overklokt omdat je op fora leest dat dat altijd moet lukken. Of wel een 7850 OC koopt omdat je begrepen hebt dat zelf overklokken met die kaart niet zal lukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@MrTomaat, Ik snap je antwoord, maar om het simpel, kort en krachtig te houden heb ik mijn antwoord zoals hierboven geplaatst, mocht hij toch dieper in de details willen zitten de links in de bronnen. Als je elk detail van de vraag wilt beantwoorden dan zit je ver boven de 2500 karakters die je tot je beschikking hebt hier op goeievraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat me niet om uitgebreidheid, maar dat je onjuistheden vermeldt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke mooi. bedankt.

Andere antwoorden (3)

Van de meeste van die specificaties op zich word je niet veel wijzer. De GTX 680 heeft bijvoorbeeld 3x zoveel CUDA cores als zijn voorganger, de GTX 580, maar die is echt niet 3x sneller. Niet dat dat allemaal maar marketing is ofzo, dat verschilt gewoon per merk en generatie.

Je kan beter hardware sites doorpluizen voor reviews, dan krijg je een veel duidelijker beeld van hoe videokaarten presteren ten opzichte van elkaar. http://www.techpowerup.com/ is een van de beste IMO.

Maar om je vraag te beantwoorden, het is vooral belangrijk wat voor GPU (hetgeen wat de berekeningen doet) erop zit. Kloksnelheid geeft een beetje aan op wat voor snelheid de GPU werkt. Een 10% overgeklokte GTX 680 (van 1006 MHz naar 1106 MHz) is ongeveer 10% sneller dan een standaard GTX 680. De geheugensnelheid opvoeren geeft volgens mij een minder dramatisch resultaat, maar alle beetjes helpen. Meer geheugen maakt een videokaart niet per se sneller, het is eerder dat een game iets minder vlot draait als die geheugen volloopt. Als je op hogere resoluties dan 1920x1080 zware games met high resolution texture packs speelt dan kun je bijvoorbeeld baat hebben bij een 3 of 4 GB versie van een GTX 670 (standaard 2 GB), maar dat maakt meestal geen verschrikkelijk groot verschil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenlijk geen ruk. Je kunt beter kijken op een site als www.videobenchmark.net daar kom je er dan achter of de videokaart een beetje goed is. Prijs kwaliteit zou ik een 550 ti van asus aanraden. Daar kun je fatsoenlijk mee gamen voor 130 euro. Als je meer geld te besteden hebt kun je op de gegeven website vinden wat de beste chipsets zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ikzelf heb een 550ti, en die is niet echt meer aan te raden. Ten eerste: nvidia heeft de GTX6** serie net uitgerold, en je zou dus veel beter voor een 660(ti) kunnen gaan, ook vanwege het verbruik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een 660ti en 550ti kan je nooit met elkaar vergelijken de prijs is al bijna een drievoud.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De 650 is inderdaad een betere oplossing.
Heb je misschien een van Galaxy of is het een asus? Ga voor een asus 650, of als je meer te besteden hebt een 660 ti.
Kloksnelheid is de snelheid waarmee instructies door de chip verwerkt worden. Meestal betekend een hogere kloksnelheid (met dezelfde chip) een snellere kaart.
Maar sommige chips kunnen meer berekeningen per tik uitvoeren dan andere, dus je kan alleen dezelfde soort chip vergelijken.

Iedere dedicatedvvideokaart heeft een geheugen aanboord. De geheugensnelheid geeft aan hoe snel dat geheugen werkt.

Wat echt verschil maakt in games is de soort chip en hoeveel shader units zijn ingeschakeld op de chip.

Ik ga er hier even van uit dat je een game videokaart zou willen aanschaffen, als voorbeeld gebruik ik de GTX6** serie van nvidia.

De GTX690 is het topmodel, die bezit 2 GTX680 chips op een kaart. een GTX680 chip is een Kepler GK104 gpu die standaard 1536 cores heeft (core=rekenunit in de chip)

Bij de fabricage gaan dingen fout, waardoor een deel van de chip niet helemaal goed werkt.
Een GTX670 heeft bijvoorbeel ook een Kepler GK104 gpu, maar dan met 1344 cores. Door dat verschil zou een GTX670 dus minder presteren dan een GTX680.

Als je bijvoorbeeld 2 GTX660's gaat vergelijken van meerdere fabricanten, zal bij sommigen de kloksnelheid zijn verhoogd dmv. een overclock. Dan zie je wel een klein verschil in prestaties, maar dat scheelt hoogstens een paar FPS.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als ik het goed begrijp zou je dus elke, in jou voorbeeld genoemde GTX660 , gelijkwaardig kunnen maken
waarom zit er soms wel 100 euro verschil tussen 2 kaarten? in mijn geval de GTX 680
http://www.alternate.nl/html/product/EVGA/GeForce_GTX_680_%2802G-P4-2680-KR%29/995535/?event=search met deze
http://www.alternate.nl/html/product/ASUS/GTX680-DC2T-2GD5/1003029/?event=search
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe kan dat niet, de cores die zijn uitgeschakeld zijn vaak kapot, er zijn veel dingen die fout kunnen gaan bij de fabricage van de chip waardoor een deel van die cores niet te gebruiken is. De cores zitten in groepjes op de chip en als een groepje kapot is kunnen ze hardware of softwarematig dat deel uitschakelen, en de chip alsnog als een minder snel model verkopen. Ik ken wel een kaart, de 6950 van AMD die was veel populairder dan het model daarboven, de 6970. Omdat er eigenlijk te weinig fout ging bij de fabricage van de 6970 chips hebben ze voor de 6950 gewoon volledig werkende chips gebruikt en alsnog een deel van de cores softwarematig uitgeschakeld. Er zijn best veel mensen die een 6950 gekocht hebben en die laten 'flashen' tot een 6970. toen ze daar achter kwamen hebben ze de cores hardwarematig uitgeschakeld om het moeilijker te maken de kaarten te flashen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sorry, ik had je vraag niet goed gelezen, mijn fout. Je bedoeld natuurlijk waarom er 100 euro verschil in 2 kaarten met dezelfde chip zit. Dat is vooral een keuze van de fabrikant, er zijn wel verschillen: De koelers zijn anders en de asus gebruikt bijvoorbeeld als stroomaansluiting een 6 en en 8-pins connector waar de EVGA 2x eem 6pins connector gebruikt. De EVGA heeft een 'standaard koeler' erop zitten waar ASUS een eigen ontwerp koeler gebruikt. De standaard koelers maken vaak iets meer geluid en ze koelen meestal toch iets minder goed, als je wilt overclocken kan dat een groot verschil maken. De Asus koeler staat bekend om zijn goede koelcapaciteiten en dat die stiller is dan de standaard koeler. Als je tussen die kaarten zou kiezen moet je bij jezelf goed afvragen of je de geluidsproductie belangrijk vind en of je zou willen overclocken. Dan kan je kijken of de koeler van asus 100 euro meer waard is.