Ik wil mijn videokaart overclocken, maar dan zal mijn laptop wel wat harder moeten koelen natuurlijk, maar hoe zorg ik hiervoor?

Ik wil mijn videokaart overclocken, maar dan zal mijn laptop wel wat harder moeten koelen natuurlijk, maar hoe zorg ik hiervoor? Ik wil natuurlijk niet dat ie oververhit raakt. Is daar een oplossing voor? Het is een NVIDIA GeForce GT 540M DDR3 2048 MB en mijn laptop is een samsung RF711-S01nl.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (1)

Ik heb hier informatie over het overklokken van een videokaart, let op lees aub de hele tekst van onderstaande website even:

Zorg er bij het overclocken van deze kaart voor dat u net zoals bij het overclocken van een processor over goede koeling beschikt. Niets is zo vervelend als uw videokaart doorbrandt, aangezien deze niet altijd even goedkoop zijn. Het overclocken van een onboard videokaart of laptopvideokaart is daarom ook ten zeerste af te raden, de chip op het moederbord zal veel te warm worden, en al helemaal in een laptop. Bovendien zal het overclocken hiervan geen tot weinig zin hebben, evenals het overclocken van videokaarten van een aantal jaren oud. Verwacht er in ieder geval niet van dat uw Geforce 2 ineens op het niveau van een Geforce 4 presteert als u hem overgeclockt heeft. Het zijn namelijk 2 verschillende chipsets met hun eigen technologiëen en vooruitgang.

Overige manieren voor het overclocken van een videokaart.

Zoals u misschien niet verwacht had, is het overclocken van een videokaart ook op andere methoden mogelijk. Wij zullen u een paar voorbeelden geven:

Overclocken door middel van een softmod. (Softhack) Deze manier van 'overclocken' is eigenlijk alleen van toepassing op de ATI videokaarten. U kunt een soft-mod vergelijken als een soort van driver. Deze driver laat de videokaart 'denken' dat het net een ander type is. Een voorbeeld hiervan is onder andere de ATI Radeon 9500 met 128 mb. Bij bepaalde merken was het mogelijk door middel van deze soft-mod de kaart te laten denken dat het een ATI Radeon 9700 128 mb is. De reden hiervan was dat beide kaarten dezelfde lay-out (indeling) hebben, en dat daarom de ATI Radeon 9500 128 mb makkelijk opgewaardeerd kon worden naar een duurder model zonder dat hiervoor ook maar een cent betaald hoeft te worden. Hetzelfde is het geval bij de ATI Radeon 9800 SE, de ATI Radeon 9800 en de ATI Radeon 9800 Pro. Met als uitzondering van de ATI Radeon 9800 Pro zelf konden beiden kaarten in de meeste gevallen zo opgewaardeerd worden naar een ATI Radeon 9800 Pro. De videokaarten met een ATI Radeon 9800 Pro 128 -/256 mb) core (kern, processor) konden op hun eigen manier naar een ATI Radeon 9800 XT gesoftmod worden.