wat is het verschil tussen firewire en usb?

Toegevoegd na 1 uur:
ik heb namelijk nog al een oude camera uit de tijd waarin hij nog net aangesloten kon worden aan de computer... echter heb ik daar usb voor alleen omdat ik win7 64 bit heb kan hij die drivers niet meer installeren. en dus werkt niet... sony ondersteunt de drivers ook niet meer... nou heb ik dus sony gebelt, en hun zeiden mij dat ik een ilink firewire kabel nodig heb en dat ik windows live movie maker ervoor kan gebruiken... maar ik heb zon voorgevoel dat als hij niet via usb werkt dan zal hij via firewire ook wel niet werken... of zie ik dat nou verkeert?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
2.2K

Antwoorden (3)

het verschil ligt in de snelheid van de data overdracht als ik het goed begrijp... zie bron
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
FireWire (ook wel IEEE1394 of iLink genoemd) is een technologie door Apple ontwikkeld, voor aansluiten van netwerken, harde schijven, camera's, audio apparatuur etc.

USB is een vergelijkbare technologie van Intel, die het qua populariteit wel aan het winnen is van FireWire. De snelheden zijn vergelijkbaar. Telkens is de nieuwe versie van FireWire weer sneller dan USB, en dan komt er een nieuwe versie van USB die weer sneller is dan firewire. Momenteel is USB 3.0 het snelst.

USB werkt op 5 volt; voor FireWire werkt tussen de 8 en 30V.

Toegevoegd na 1 uur:
Oudere camera's hebben vaak alleen firewire en geen USB. (Ik heb zelf ook nog zo'n Sony TRV10E). Begrijp ik je goed en zeg je dat jouw PC wel een firewire aansluiting heeft maar dat je geen geschikte drivers kan vinden?
Je moet het model van je firewire kaart opzoeken en dan op die fabrikant z'n site naar drivers zoeken. Windows 7 ondersteunt zeker nog wel firewire, maar misschien niet met alle exotische kaarten. Voor een paar tientjes kun je zeker een compatibele firewire kaart kopen. Een topmerk is bv. Unibrain.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal in een keer je zorgen weghalen, als er iets werkt is het wel firewire bij een videocamera. Geen gedoe met drivers of niks, kabel erin en je bandjes leegtrekken. Heel soms even restarten met videocamera aangesloten en aangezet en dan werkt het altijd.

Toegevoegd na 1 minuut:
USB of oude camera's werkt meestal helemaal niet, soms is dat alleen om de foto's eraf te halen, en als het wel geschikt is voor het er afhalen van video dan ben je altijd bezig met het geklooi van USB-drivers voor dat specifieke model camera.

Toegevoegd na 1 minuut:
of=op
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok nou ik ben dus even bij een computer winkel langs geweest en hun zeiden dat het niks uitmaakt of je nu firewire gebruikt of usb... als je er geen drivers voor hebt zal het ook niet gaan werken.
nou heb ik bij blokker dit product gezien... ik heb hier de aansluiting voor, dus dit zou dan ook moeten gaan werken of niet? Het gaat mij er ook wel om dat ik de camera kan gaan gebruiken als webcam. http://goo.gl/9NA3z
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet elke videocamera is geschikt als webcam, welke camera is het? Met zo'n ding gaat het al helemaal niet werken dat wordt niet herkent als webcam lijkt me. Koop dan liever een mooi kleine webcam. Als de winkel het had over je bandjes leeghalen met een videocamera dan zitten ze echt fout, voor firewire heb je geen driver nodig voor een videocamera.