Nieuwe videokaart of nieuwe voeding?

Sinds minstens een jaar maakt mijn computer altijd veel lawaai en valt hij snel uit bij spellen op websites (zoals bijvoorbeeld miniclip.com). Nu dacht ik altijd dat het aan mijn videokaart kon liggen, want als ik een spel als Sims 3 speel, komen er ook binnen 5 minuten allemaal witte en gele strepen en puntjes in beeld en loopt het spel verder vast. Maar laatst zei iemand dat, doordat mijn computer zoveel lawaai maakt, de voeding(/koeling?) misschien kapot kon zijn, wat als gevolg heeft dat de videokaart het heeft begeven of kapot gaat tijdens een spel.

Hoe kan ik erachter komen wat er nou precies aan de hand is? Is het beter als ik er een gespecialiseerd iemand naar laat kijken of dat ik er gewoon een nieuwe voeding + videokaart instop, met als gevaar dat dat het probleem niet is? Bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Denk dat je pc eerder een grondige schoonmaakbeurt nodig heeft daar zou ik eerst naar kijken.
Als je gaat googlen vind je daar zat tips over ook.
Zeker ook even kijken of er veel stof zit in je voeding.
Fan van je processorblock losmaken en dat koelblok ook goed schoonmaken.
Op je videokaart zit veelal ook een fan die losmaken eventueel koelpasta vervangen nooit bijsmeren maar schoonmaken met wasbenzine en nieuwe opdoen (dun smeren met je bankpasje maar als je dat koopt zit daar een kaartje voorbij)koelpasta op je processor op dezelfde manier vervangen ook.
Als je Speccy download en installeert kan je zien wat je temparaturen bv zijn
Kan je hiet gratis downloaden:
http://speccy.nl.softonic.com/

Toegevoegd na 4 minuten:
wel alles doen met de spanning eraf natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb hem een tijd geleden helemaal opengemaakt en al het stof weggehaald, maar koelpasta vervangen heb ik nooit gedaan. Ik heb al een programma op mijn pc staan, Everest Home Edition en daarbij heb ik de volgende temperaturen: Moederbord 21 graden en CPU 1 graden (?). Wat zijn nog meer onderdelen waarvan het handig is om de temperatuur te weten? En altijd als ik Everest opstart, stopt het harde zoemen van mijn computer. Hoe is dit mogelijk?

Andere antwoorden (3)

Het harde lawaai is dat je computer te hard moet werken en te weinig afkoelt. Meer koelpasta/nieuwe koeler+videokaart+processor. Als je computer al een paar jaar oud is dan zou ik voor een nieuwe kijken,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zit ik ook aan te denken. Als ik een nieuwe computer koop, zou ik gelijk wat meer spellen erop willen spelen (kan gewoon bijna niet op deze), maar vaak zit er een videokaart in een computer tussen de 500-800 euro die niet al te best is. Wat kan ik het beste doen? Een computer van rond de 500 euro kopen en dan nog een losse videokaart erbij van 150 die gewoon goed is?
je kan op de voeding kijken welk wattage je heb 400 watt ?
dan zou ik toch eens denken aan eerst de voeding vervangen met 450 watt of 500 watt
En de computer goed schoon te maken
Als dat niet voldoende is dan kan je er nog een ander videokaart in proberen.
ik denk dat dat ls ik het zo hoor je vriend wel eens gelijk zou kunnen hebben
capthavoc
12 jaar geleden
Je kunt ook eens een logje maken zodat er tenminste met wat zekerheid een oorzaak aan te wijzen valt.

Maar dit is hier niet echt een goede plek om met diepgande pc problemen geholpen te worden. Ga liever naar pchelper.nl oid.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ff snel hoe je een logje maakt met HWinfo32.
Start het programma → vink sensors only aan → "run" → druk op de toets "logging start".