Hoe voorkom ik dat Windows updates probeert te installeren?

Ik heb op mijn laptop een kleine opslag (32 GB waarvan 3,74 GB vrij) en ik krijg steeds de melding dat ik een update moet installeren om veiliger online te kunnen en dat de update niet meer wordt ondersteunt na 10 oktober 2017 (het is nu 10 april 2018). En ik krijg soms ook een popup dat ik moet updaten (titel van de popup: Window 10-updateassistent, bestandsnaam + mapje waarin het staat: C:\Windows10Upgrade\Windows10UpgraderApp.exe)

Ik denk dat het malware is en daarom probeer ik met Malwarebytes Gratis 3.3.1 het te verwijderen maar dat anti-virus systeem ziet het niet aan als virus.

Weet iemand wat ik moet doen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K
Ritsuka
6 jaar geleden
Als je niet update kun je straks niks meer op je laptop
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je kan best het toch updaten anders riskeer je het dat je niet veilig op Internet surft. Ik heb ook een update van Windows moeten downloaden terwijl ik het niet wou . Ik heb daarna aan iemand die ik ken gevraagd om de pc terug in orde te brengen. Als het niet lukt kan je best naar een bedrijf ofzo gaan waar ze gespecialiseerd zijn in pc's.

Antwoorden (1)

Zorgenkindjes zijn met name tablets en netbooks die het met niet meer dan 16 of 32 GB opslagruimte moeten stellen. In dat geval is er snel onvoldoende ruimte voor een upgrade. In sommige gevallen vraagt Setup om tijdens de installatie een usb-station aan te sluiten waar Setup bestanden kan opslaan. Maar vaak is ook dat niet genoeg.

De belangrijkste tip is om de installatie vanaf een usb-stick te starten. Dat bespaart namelijk – zoals eerder gezegd – zo’n drie gigabyte aan ruimte op station C:. Bovendien kun je vooraf het beste Windows Schijfopruiming uitvoeren. Open daarvoor de Verkenner, klik met de rechtermuisknop op Lokale schijf C:, vervolgens op Eigenschappen en in het volgende scherm op ‘Schijfopruiming’. Wanneer de analyse voltooid is, klik je in het resultatenvenster op ‘Systeembestanden opschonen’. Zet vinkjes voor alle gevonden onderdelen en bevestig met OK.

Heb je een flinke hoeveelheid persoonlijke bestanden op je tablet staan? Dan is het handig om die voor de duur van de upgrade op een extern medium te zetten. Daarnaast kun je extra ruimte winnen door grote softwarepakketten te verwijderen.

Niet verwijderen
win10up05
WinDirStat helpt bij het opsporen van bestanden die veel ruimte innemen – hier bijvoorbeeld een handvol vergeten virtuele machines.
Biedt dat nog geen soelaas, dan kun je met het programma WinDirStat bekijken wat in welke mate de ruimte op de harde schijf bezet. Op die manier kun je makkelijk ruimtevreters achterhalen. Boosdoeners zijn vaak programmacaches van bijvoorbeeld browsers, maar ook van Spotify of Google Earth. Sommige programma’s hebben in hun instellingen een functie om de cache-map leeg te maken, maar bij Spotify moet je dat bijvoorbeeld handmatig doen.

Pas wel op dat je niet zomaar grote bestanden uit de map C:\Windows verwijdert! Vaak lijkt vooral de inhoud van de submap \Installer een mooie prooi. Maar let op: daarin staan bestanden die belangrijk zijn voor het herstellen of deïnstalleren van programma’s. Elk programma, waarvan je het installer-pakket weggooit, kun je later niet meer helemaal goed deïnstalleren.

Bij het analyseren met WinDirStat valt je vermoedelijk het bestand C:\hiberfil. sys op. Dat bestand betreft het bufferbestand voor de Slaapstand en kan enkele gigabytes groot worden. Gedurende de upgrade kun je het gerust verwijderen. Open daarvoor een Opdrachtprompt met administratorrechten en typ het commando powercfg -h off in. Later kun je met het commando powercfg -h on het bestand weer aanmaken.