Hoe maak je een image van je eigen computer (windows 8)?

Na steeds opnieuw en opnieuw mijn computer te configureren ben ik het zat geworden. uuren gaan voorbij om handmatig te configureren. Maar op een forum zag ik dat je met een image niet meer hoeft te wachten. Na googlen heb ik het niet gevonden. Dus hierbij mijn vraag hoe maak ik een image van een windows 8 OS?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

dd is een leuk commando(zoals cryofiel voorstelt in de reacties), maar niet efficient, het kent geen compressie en hiberfil.sys en page file(hele grote bestanden)komen mee die procentueel veel ruimte innemen en opnieuw gemaakt worden als ze er niet (meer) zijn...dus eigenlijk overbodig zijn...

Beter is om het gratis softwarepakket van EaseUs Todo te gebruiken, het kan zelfs middels shadowcopy een image van je windows installatie maken terwijl windows 8 gewoon loopt....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik gebruik software die je op CD/DVD brandt, waarna je van die CD kunt opstarten.

Je kunt PING gebruiken (zelf geen ervaring mee), of CloneZilla, of de 'SystemRescueCd' waar dit, samen met andere tools, op staat.
Daarnaast heb je een externe harddisk nodig om de image op te slaan.

Eerst installeer ik Windows helemaal kaal. Dan start ik de clone-software en maak er een image van. Mocht ik terug willen, dan kan ik terug naar dat punt zonder een volledige her-installatie.
Dan veeg ik alle ongewenste software eraf, installeer de updates en dan maak ik weer een image. Dat is meestal de image waar ik het eerst op terug zal vallen.
Daarna ga ik software installeren.

Ik probeer de images niet al te groot te laten worden. Daarom ga ik dus geen computer imagen waar al allerlei programma's en data op staan, maar alleen een zo kaal mogelijke installatie.

Verdiep je vooral in het verschil tussen een volledige schijf en partities imagen.