Mag ik een zelfgemaakte linux operating system verkopen?

Ik ben met een paar vrienden begonnen aan LFS. (Linux From Scratch). Stel wij maken dit helemaal af, zouden wij dan ons besturingssyteem mogen verkopen? Hij is namelijk gemaakt met het boek "LFS" en er zit uitleg bij hoe je het moet doen. Dus wij vroegen ons dit af ivm auteursrechten enzo. Wij maken hem namelijk wel zelf, maar aan de hand van dat boek. Wij komen er niet uit. Bedankt voor de hulp!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Volgens mij (ik ben geen jurist) mag je dit gewoon mogen publiceren. Linux is opensource en je mag dus volledig zelf bepalen wat je ermee doet. Wat betreft het boek denk ik niet dat hier een probleem is zolang u maar niet direct dingen (kan van alles zijn: grafische elementen, citaten, afbeeldingen, enz.) kopieert van de uitgever. Bovendien zal de uitgever niet kunnen weten of u zijn handboek gebruikt hebt aangezien u dit net zo goed zelf uitgevogeld zou kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank u wel :)

Andere antwoorden (2)

Linux is een open en vrij besturingssysteem, dus het mag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit mag niet. Omdat je voorbouwt op andere onderdelen die door anderen gemaakt zijn, mag je niet aan hun werk verdienen. Als je hun software gekocht hebt, is het een ander verhaal. Maar dat is hier niet het geval.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Ik twijfel sterk aan je antwoord. Linux is een heel bijzonder geval! Het is gratis en door iedereen vrij te gebruiken, toch?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Linux wordt verspreid onder de FNU General Public Licence, waardoor het vrije software is. Iedereeen is vrij om de software te gebruiken, wijzigen, te kopieren en te verspreiden, mits niet voor commerciele doeleinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
spelfout, *GNU General Public Licence
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@heuveltje, Linux is gebaseerd op Unix, wat wel commercieel is. Dus Linux is weet zo'n twijfelgeval.
Antoni
10 jaar geleden
Het duimpje omlaag is overigens niet van mij. Ik weet namelijk niet wat het juiste antwoord is en wat er wel en niet klopt van de gegeven antwoorden. Ik vind het wel een heel interessante kwestie en volg deze vraag en de beantwoording met veel belangstelling!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Antoni, het duimpje omlaag was van mij, aangezien Linux gratis is terwijl @heuveltje zegt in zijn antwoord dat je het alleen mag doen als je het gekocht hebt. Maar omdat Linux vrij, open en gratis is, geldt het antwoord niet. Aangezien er in staat dat het hier niet het geval is, terwijl dat het wel is.