Hoe installeer ik Windows 7 op een veilige manier (zonder besmettingsgevaar)?

Ik heb een DVD met Windows 7 SP1.

Gedurende de installatie zal de computer nog niet optimaal zijn beveiligd tegen virussen en tegen aanvallen van buitenaf. Ik voel me pas veilig wanneer alle Windows-updates zijn geïnstalleerd, de firewall aanstaat, een virusbeschermer is gedownload, geïnstalleerd en geactiveerd, en ook daarvan alle updates zijn geïnstalleerd.

Er is dus gedurende en direct na de installatie van Windows een vrij lange periode waarin ik wel Internetverbinding nodig heb, maar waarin de computer niet goed beveiligd is.

Hoe zorg ik ervoor dat ik alles toch kan installeren zonder kans te lopen juist in die periode te worden aangevallen c.q. besmet?

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo Cryofiel.
Ik zie dat je vele medailles hebt in computerzaken en je bent zelfs nummer 1 in de antwoordwaardering.
Vanwaar deze vraag want deskundiger dan jij is er niet.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dank je voor dit compliment!     :-) Er zijn veel dingen waar ik verstand van heb (of denk te hebben), maar er zijn veel meer dingen waar ik domweg te weinig van afweet. Daarnaast zijn er dingen waarvoor ik zelf een oplossing kan bedenken, maar waarbij het nuttig is om ook anderen te vragen mee te denken, omdat zij wellicht betere oplossingen kunnen bedenken dan ik. Redenen genoeg dus om vragen te stellen.

Het beste antwoord

Je firewall van windows 7 geeft je vanaf de eerste install al een redelijke beveiliging.
en zet er meteen na de eerste opstart een virusscanner op
er zal echt niets gebeuren omdat je eigenlijk alleen besmet kan worden vanaf dubieuze websites of vanuit mails
als je die in het begin vermijdt en uitsluitend de betrouwbare websites opzoekt kan er eigenlijk niets mis gaan
zolang je maar meteen nadat windows er werkend op zit maar meteen die virus scanner er op zet
als je sp1 al hebt kan je meteen bijv microsoft security essentials er op zet of een andere dat werkt meteen

voorzichtigheid is goed, paranoia is niet nodig
capthavoc
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hebt. De tijden dat je "passief" besmet kon worden doordat een aanvaller portscans uitvoerde op willekeurige IP-adressen, en een aanval inzette zodra hij een systeem vond met een gat erin, liggen intussen achter ons. Althans, dat vermoed ik...     ;-)

Andere antwoorden (1)

Internet uit de pc, windows installeren, virus scanner van een usb stick installeren, internet er in en zo snel mogelijk updaten, zo doe ik dat altijd en is nog nooit fout gegaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Als ik de virusscanner vanaf een USB-staaf installeer, moet ik die virusscanner eerst downloaden. Bij het downloaden kijkt de site soms al welk systeem je hebt. Als ik bijvoorbeeld de virusscanner download vanaf een 32-bits systeem met Windows XP, heb ik kans dat mijn USB-staaf een versie van de virusscanner bevat die geschikt is voor dat systeem: 32-bits XP. Terwijl ik 64-bits Windows 7 heb. Daarnaast heb je vanaf het moment dat je het Internet aansluit tot het moment waarop alle updates zijn geïnstalleerd, nog altijd een kwetsbare periode. Is er een mogelijkheid om die twee problemen te omzeilen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij aan de website aangeeft welke versie jij wil hebben krijg je die versie. Er zal vast wel een hele vervelende omslachtige manier zijn om windows updates te draaien zonder internet op die computer.
Cryofiel
11 jaar geleden
Bedankt voor je prima antwoord!
+