nee, hierbij worden alleen bestanden weer netjes achter elkaar gezet zodat het laden sneller gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat gebeurt niet. De bestanden die verspreid over je harde schijf liggen, worden weer bij elkaar gezet, waardoor de toegang tot de bestanden verbeterd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De essentie van defragmentatie is dat gefragmenteerde bestanden (bestanden die in stukjes opgedeeld op je schijf opgeslagen staan) weer aan elkaar worden geplakt tot een geheel bestand.

Bij dat proces worden geen bestanden verwijderd.

Maar als er iets fout gaat tijdens het verplaatsen van bestandsonderdelen (bijvoorbeeld de stroom valt uit waardoor het proces verkeerd onderbroken wordt, of er wordt een bestandsonderdeel op een slecht leesbaar deel van de harddisk geplaatst waardoor het later niet meer leesbaar is) dan kan je een bestand kwijt zijn. Alleen dan is de defragmentatie niet de oorzaak, maar de andere fout is de oorzaak van het verdwijnen van je bestand.