Waarom varen vrachtschepen niet sneller?
Je zou zeggen tijd is geld. Maar sommige vrachtschepen zoals rijnaken lijken met een slakkegangetje voort te gaan. Is het niet rendabeler om de schepen sneller te laten gaan?
GoeieVraag is onderdeel van Startpagina. Startpagina geeft al meer dan 20 jaar een overzicht van handmatig geselecteerde links van relevante en betrouwbare Nederlandse websites.
Startpagina is dé (op)startpagina om je zoektocht op internet te beginnen.
Op zoek naar meer informatie over een specifiek onderwerp? Neem een kijkje op de themapagina's van Startpagina.
GoeieVraag is onderdeel van Startpagina. Startpagina geeft al meer dan 20 jaar een overzicht van handmatig geselecteerde links van relevante en betrouwbare Nederlandse websites.Startpagina is dé (op)startpagina om je zoektocht op internet te beginnen.Op zoek naar meer informatie over een specifiek onderwerp? Neem een kijkje op de themapagina's van Startpagina.
Op deze pagina vind je alle vragen in de categorie Boten. Vragen over auto's, brom- en snorfietsen, fietsen, motorfietsen, openbaar vervoer, post en pakketten, vliegtuigen en vrachtwagens en transport vind je in één van de gerelateerde subcategorieën.
Je zou zeggen tijd is geld. Maar sommige vrachtschepen zoals rijnaken lijken met een slakkegangetje voort te gaan. Is het niet rendabeler om de schepen sneller te laten gaan?
mijn buitenboord motor maakte een onregelmatig toerental, en deze week lekte hij benzine, dus heb ik van de boot gehaald,
# hij lekte benzine bij een dikke rubberen ring halverwege de staart...
# nu heb ik dan ook de staartolie eruit gehaald en dit kwam eruit... het is een dikke olie die er heel langzaam uit drupt,
ben benieuwd wat jullie ervan vinden
Hallo,
Ik ben mijn Yamaha 2 takt 8pk (647 jr.1972) aan het opknappen. Dit gaat prima maar ik loop tegen een belangrijk punt aan. Het vliegwiel van de motor wil geen kant op draaien en zit helemaal vast. Niet met de hand, accutol of een flinke tik met de hamer. Het lijkt net alsof er een soort lock opzit of hij is flink vastgeroest.
Kan iemand mij hiermee verder helpen zodat ik ook verder kan met de motor ;)
Alvast bedankt!!
Zie foto voor motor.
Ik was bij de Waal. Daar varen binnenschepen heen en weer.
De meeste schepen produceren een boeg- en/of een hekgolf die zich achter het schip in een V-vorm zijwaarts spreidt.
Sommige schepen produceren echter een ander soort golven. Het betreft voornamelijk zwaarbeladen duwbakken van rederij Veerhaven die stroomopwaarts varen.
Die duwbakken produceren hoge golven, direct achter de duwboot, die op hun plaats blijven. Je ziet wel stroming, maar zowel de golftoppen als de golfdalen blijven waar ze zijn. Pas als je lang en goed kijkt zie je dat ze zich heeeeeel traag stroomopwaarts bewegen, achter het schip aan.
Deze golven dempen langzaam uit. De oever bereiken ze nooit - terwijl normale boeg- en hekgolven dat juist wel doen.
Wat is het mechanisme achter het ontstaan van deze bijzondere staande golven, en waarom worden ze alleen door één bepaald type schip (de duwbakken van rederij Veerhaven) geproduceerd? En waarom alleen als dat type schip stroomopwaarts vaart, en niet als hetzelfde type schip stroomafwaarts vaart?
Ik was op de Waaldijk, tussen Beuningen en Oosterhout. Daar zag ik dat veel stroomopwaarts (richting Nijmegen) varende binnenvaartschepen bakboord wal houden.
Waarom doen ze dat hier?