Wat is er precies gebeurd met Moara Shira?

Als jong meisje (begin jaren ‘70) bestond het bedrijf Moara Shira.
Ik herinner me dat zij werkten met consulentes.
Werden er party’s gegeven of was de verkoop op een andere manier?
Is het bedrijf failliet gegaan of niet?
En... een aantal jaar geleden lagen er producten met de naam Moara Shira in de schappen bij Zeeman, zeker weten. Verkochten zij resten? Kwamen de producten uit het buitenland? Of was het toevallig dezelfde naam?
Ik vraag me dat echt al jaren af.
Kan iemand helpen? Alle weetjes zijn zeer welkom.
Bedankt alvast.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
9.3K
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
een oranje gekleurd glazen potje met een groen dekseltje waarin een fabuleus lekkere bodycream.Nooit iets evenarend gevonden.Paco Rabanne Calandre had dan een bodymilk die ietswat in de buurt kwam.Die is ook verdwenen en de eaude toilette van dit merk die nu aangeboden wordt is pure ersatz.Heb deze steeds hoopvol al van verschillende winkels gekocht ,maar is puur mislukte namaak .Iemand een andere oplossing?

Het beste antwoord

Het cosmeticabedrijf Acis-Moara Shira in Enschede zou eind 1973 sluiten, maar werd uiteindelijk begin januari 1974 verkocht. Uit archieven begrijp ik dat de activiteiten met consulenten (voornamelijk huisvrouwen die zo wat bijverdienden) nog zijn doorgegaan tot 1985. Het is ook te vinden in advertenties van Jac.Hermans Prijs-slag in 1981.

Het bedrijf was gevestigd aan de Buurserstraat in Enschede.

Wat de Zeeman verkocht was kennelijk nog over uit de voorraad, want het ziet er naar uit dat dit wel originele Moara Shira producten waren (https://images.folders.eu/image/upload/h_9999,w_350,fl_lossy,q_auto,f_auto,c_limit/aws/live/promobutler/articles/2013/11/09/18486/zeema001160n0000041.jpg).
. . .
Maar uit https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?coll=ddd&identifier=KBNRC01:000026266:mpeg21:a0104&objectsearch=moara+shira blijkt dat ze toch failliet zijn gegaan in 1978. Hopelijk kan iemand anders vinden hoe het dan tussen 1978 en 1985 verder gegaan is...
. . .
Koninklijke Sanders Fabrieken in Haarlem en Vlijmen was toeleverancier van cosmetica voor Moara Shira, die deze producten via huisverkoop verhandelde. Zij hadden dat in 1974 overgenomen. Op dinsdag 12 september 1978 werden de 150 werknemers van het bedrijf in Enschede op staande voet ontslagen en Moara Shira failliet verklaard.
+ + +
Acis Moara Shira Cosmetics Ltd werd op 11 juni 1979 gevestigd in Londen en is van daaruit nog actief geweest tot 21 mei 1991.
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wat heb je veel ontdekt. Zo leuk!
Bedankt.
Al wordt het stukje 78-85 niet ingevuld, met dit antwoord maak je me al blij.

Andere antwoorden (1)

heb vandaag, ja echt waar gewoon in een old school drogisterij een 'men's soap' gekocht van Moara Shira genaamd FLORETT. Ruikt heerlijk, prachtig doosje. Op de onderkant staat: Moara MS Shira Paris New York!
Leuke vraag en fantastische antwoorden trouwens, dank voor info. Vond nog een leuk plaatje in het Limburgs Dagblad van 1969...
Toegevoegd op 08 september 2022 19:10: tekst, afbeelding
Plaatje bij antwoord
een jaar geleden