Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

k heb mijn moedervlek open geschoren normaal kan k er gwn over heen gaan maar nu heb k em opengehaald heb denk iets te snel gedaan kan dat kwaad?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
24.6K
tinus1969
7 jaar geleden
Als een moedervlek zo groot/dik is, dat hij beschadigd raakt bij het scheren, zou ik ermee naar de huisarts gaan om hem weg te laten snijden.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Ik heb gehoord dat je er kanker van kan krijgen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gewoon het plekje even in de gate houden, er wordt altijd erg paniekerig over moedervlekken gedaan (niet geheel onterecht) maar negen van de tien keer is er niks aan de hand. Bij de huisarts schapen ze complete moedervlekken van de huid af als ze als een bolletje op de huid liggen en dat kan ook geen kwaad.

Mocht je naar een maand of een paar maande het idee hebben dat hij groter en onregelmatig wordt dan kan altijd even langs gaan bij een huisarts huidtherapeut of dermatoloog. (hij zal eerst even moeten herstellen net als een wondje op de huid dus het is voor nu logisch dat hij er anders uit kan zien.)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, dat kan geen kwaad.
Melanomen worden ook wel 'kwaadaardige moedervlekken' genoemd en melanomen kunnen wel eens makkelijk bloeden. Van daaruit is het geloof ontstaan dat het openkrabben (of op een andere manier beschadigen van een moedervlek) kan leiden tot een melanoom.
Dat is een heel hardnekkig fabel.

Als je een moedervlek openkrabt/-scheert dan heb je daar dus gewoon een wondje, dat geneest op precies dezelfde manier als een willekeurig ander wondje.

Melanomen ontstaan juist zo goed als nooit in een moedervlek; bij een melanoom ontstaat er juist een soort moedervlek, die er eerder nog niet was.

Al met al dus niet bang voor zijn, gewoon aan de lucht laten drogen, pleister oid is niet nodig en met een paar dagen is het wondje weer weg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding