waar ontwikkeld een puistje?

Als ik een puistje heb. Zit de ene dieper als de andere. Dat kan ik ook zien doordat de ene sneller naar buitenkomt als de andere. Ik wil graag weten waar de puistjes zich ontwikkelen. Is dat onder de hoornaar of dieper? Ik neem aan de hoornlaag. Anders zou het wel heel lang duren voordat ze naar buiten komen. Of is de hoornlaag zelf de enige huidlaag die steeds vernieuwd word?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een puistje ontstaat in de opperhuid, door ophoping van talg en huidcellen. Dat is de laag onder de hoornlaag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Knijp ze niet zelf uit! Zelf zit je er nooit recht voor en je hebt de juiste techniek waarschijnlijk ook niet onder de knie waardoor er littekens kunnen vormen. Laat het uitknijpen aan de schoonheidsspecialiste over.

Antwoorden (2)

Een puistje ontstaat zich in de folikel, die zich over het algemeen in de lederhuid bevinden. Maar de ene net wat hoger/lager in de lederhuid dan de ander.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een puistje ontstaat in een talgklier en daarvan hebben we er heel veel. Ze zitten overal in de huid, behalve in de voetzolen en handpalmen. Talg hebben we nodig om de huid te beschermen tegen uitdroging, tegen het binnendringen van bacteriën en schimmels en om het haar soepel te houden.
Een talgklier mondt namelijk uit in een haarzakje.

Talg komt via het haarzakje naar de huidoppervlakte en wanneer nu de uitgang van zo'n haarzakje verstopt raakt, kan een mee-eter maar ook een puistje ontstaan.
De opgehoopte talg, die door de verstopping ontstaat, wordt als het ware een prop en die breekt op gegeven moment door de huid heen, komt aan de lucht en wordt zwart. Dan heb je de mee-eter gekregen, zichtbaar als een zwart puntje.

In de talgkliertjes leeft echter ook de acne-bacterie. Normaliter merk je daar niets van maar in de puberteit kan het aantal hiervan flink omhoog schieten, op de huid van mensen die aan acne lijden, komen dan ook tot wel 100 x zoveel van deze bacteriën voor. Op de huid leven echter ook veel bacteriofagen, kleine virussen die uitsluitend bacteriën kunnen infecteren. Als dit gebeurt heb je een ontsteking, die zich uit als een puist(je) en om die aan te vallen ontwikkelen zich witte bloedcelletjes die de verontreiniging op moeten ruimen. Het is het verdedigingsmechanisme van het afweersysteem dat in werking gezet wordt. Deze witte bloedcellen, samen met de afvalproducten van de talg en de huid, vormen dan de puskop die je ziet verschijnen.

Wanneer de puist 'rijp' is kan je hem voorzichtig uitknijpen met een schone tissue en de plek daarna ontsmetten. Doe je dit niet dan kan het uitgelopen pus de omliggende huid namelijk weer besmetten en begin je weer van voor af aan...