Kun je ( een dermaroller ) elke keer weer opnieuw desinfecteren in dezelfde alcohol?

Ik heb een dermaroller en die moet je desinfecteren. Maar nu wil ik weten of je ook gewoon een glas met alcohol kan vullen en dan elke keer weer opnieuw die dermaroller erin kan doen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Koop een parfumverstuivertje, doe daarin de alcohol en spray de alcohol over de naaldenkop, laat dit even drogen, spoel hem vervolgens af met water en dep hem droog met een stukje keukenrol of een tissue. Zo weet je zeker dat je dermaroller hygiënisch is voor gebruik en ben je zuinig met je alcohol.
Voor het reinigen van instrumenten, zoals de dermaroller gebruik je alcohol 96%, voor het reinigen van de huid 70%.
Reddie
8 jaar geleden
Het gebruik van een dermaroller lijkt me het werk van een dermatologisch geschoold iemand.
De huid is ter bescherming van schadelijke invloeden van buitenaf.
Daar gaatjes in prikken is dus niet aan te bevelen.
Je kunt trouwens je dermaroller wel desinfecteren, maar je perst de (onschadelijke, en waarschijnlijk nuttige) bacteriën die normaliter op je huid leven, naar binnen. Daar horen ze niet thuis, en het lijkt me het recept voor moeilijkheden.

Antwoorden (1)

Hallo Peter...

ja je kunt inderdaad dezelfde alcohol gebruiken als die maar sterk genoeg is. Vaak wordt voor desinfectie 50% of 70% alcohol gebruikt. Zo lang de alcohol sterk genoeg is zal ze desinfecterend werken. Vroeger werd voor deze doeleinden vaak rum gebruikt wat toen de sterkste drank was die men kon maken.

Maar ik zou wel iets anders dan een glas gebruiken; een afsluitbaar potje of bekertje is beter. Als het open in een glas blijft staan kan de alcohol vrij vlot verdampen en na een tijdje zal de vloeistof steeds minder alcohol gaan bevatten. Daardoor zal de desinfectiekracht verminderen.

Op je huid kan de alcohol geen kwaad; bij medische hulp zal wie een injectie geeft, eerst de huid ter plaatse ontsmetten met 50% alcohol.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oke, dankjewel
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik wil wel toevoegen dat dit niet aan te raden is, als de dermaroller door meerdere personen gebruikt wordt. Zoals Willem al aangeeft is het belangrijk het potje goed af te sluiten. 70% en aan de lucht laten verdampen is wat op een lab gedaan wordt. Als de roller volledig metaal is, zou je de roller in 96% alcohol kunnen dopen en dan aansteken, dan is de roller volledig steriel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oke, en als ik de rollers in het glas leg, kan ik ze dan gewoon altijd daarin laten staan of is dat niet goed?
Zodat ik ze erin leg als ik ze heb gebruikt en pas als ik hem ga gebruiken er weer uit haal.
Ze zijn van titanium.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat lijkt me geen probleem. Ik weet alleen niet of er iets van lagers inzitten. Die zullen lange tijd in alcohol niet leuk vinden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ Sebas ook als de roller door meerdere personen zou worden gebruikt zal deze voldoende worden gedesinfecteerd -- tenzij hij daar de tijd niet voor krijgt; 10 minuten in de alcohol lijkt me toch wel gewenst, als minimum desinfectie periode.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Willem Dat zou inderdaad voldoende moeten zijn voor desinfectie, mits de alcohol geconcentreerd en schoon genoeg is. Echter dat dezelfde pot ethanol meerdere male gebruikt wordt voor meerdere mensen, zou een slechte hygiënische praktijk zijn. In een ziekenhuis zou zoiets nooit toegestaan worden, zeker gezien de naalden op de dermaroller ziektekiemen kunnen inbrengen. Als het voor persoonlijk gebruik is, of gedeeld gebruik binnen een kring bekenden, lijkt me desinfecteren zoals Peter het voorstelt prima. Ik zou er persoonlijk alleen geen fijn gevoel bij hebben. Als dit is voor een salon, zou ik zeker willen zijn dat er hygiënisch gewerkt wordt. Meerdere malen ontsmetten in dezelfde ethanol lijkt me dan onhygiënisch en lijkt me niet toegestaan.