Wat voor shampoo/middel kan ik gebruiken bij een geirriteerde hoofdhuid? Ik heb veel last van talgbolletjes, schilfers en rode hoofdhuid.

Ik heb erg dun haar, en ik heb vooral last van de talgbolletjes. Als ik met mijn nagel over mijn hoofdhuid ga, zie ik ze onder mn nagel zitten (net zo'n soort talgbolletje als bij een meeeter).
Ook is het erg pijnlijk om mijn haren te borstelen, mijn hoofdhuid is erg gevoelig en word dan snel rood.

Ik gebruik verder geen stylingproducten, alleen shampoo en conditioner, en 's ochtends haar borstelen.
Mijn haar gaat ook redelijk snel jeuken, en dan krijg ik dus allemaal witte bolletjes en wat schilfers in mijn haar :(

Wat voor product kan ik gebruiken, wat kan helpen om dit te verminderen of weg te krijgen?

Ritsuka
11 jaar geleden
2.5K
Cryofiel
11 jaar geleden
Is dit een vorm van roos, of uit het zich als roos? Als dat zo is, kun je een product met ketoconazol gebruiken. Dat helpt perfect tegen roos.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik heb geen idee of het onder roos valt, het zijn niet echt schilfers,
Het is ook niet dat mijn schouders vol liggen, maar alleen als ik dus aan mijn hoofdhuid krab.
Cryofiel
11 jaar geleden
Als je flink met je handen door je haren woelt terwijl je voorovergebogen staat, gaat het dan een beetje "sneeuwen"? Als je zachtjes met je nagels over je hoofdhuid krabt, heb je dan het gevoel dat je af en toe een korstje lostrekt? Ik bedoel hetzelfde soort korstje dat je ook krijgt als je een heel klein schaafwondje hebt, maar dan misschien iets "vettiger" en dus iets zachter (minder "bros", meer "taai") dan een gewoon korstje?
jodyenboyke
11 jaar geleden
Ik herken het wel, heb er ook snel last van. Ik gebruik een normale shampoo (andrelon) en geen conditioner, ook was ik mijn haar nog maar om de dag. Hoe duurder de shampoo hoe meer last ik had. Vooral van fructise shampoo kreeg ik erg last.
Ben benieuwd naar goede tips!
Ritsuka
11 jaar geleden
Maar als ik geen conditioner gebruik word mijn haar heel erg statisch en pluizig. @Cryo: het gaat niet sneeuwen als ik dat doe.
En met krabben voelt het niet echt als een korstje, meer als zo'n talgbolletje die je hebt als je een meeeter uitknijpt.
Soms wel een beetje korst achtig, maar dat zijn die wat drogere schilfers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit kan een vorm zijn van Psoriasis, dan zou ik toch even langs de huisarts gaan. Probeer ook bij het wassen echt alleen het haar te wassen, dus niet de hoofdhuid. Desnoods pak je alleen wat creme om je haar te wassen. Hoevaak was je het? Ikzelf heb ook snel een droge jeukende hoofdhuid, ik was het om de dag/2 dagen, nu in deze tijd soms om de 3 dagen, omdat ik anders gek word van de jeuk.
Cryofiel
11 jaar geleden
Hmm, dan heb jij misschien toch iets anders dan ik destijds had. Ik had roos. Met "sneeuw" en jeuk. En met korstjes die soms loskwamen als ik krabde. Meer dan 15 jaar lang. Mij hielp ketoconazol enorm. Het idee is namelijk dat roos geen huidafwijking is, maar het gevolg van een schimmelinfectie. Ketoconazol doodt de schimmel en haalt zo dus de oorzaak van het probleem weg. Ik heb een paar weken met ketoconazol-shampoo gewassen. Verder niets speciaals, alleen die shampoo gebruiken in plaats van de gewone. Na een paar weken was ik van mijn roos af, en van de overige hoofdhuidproblemen. Een tijd later kwam het toch weer een beetje terug. Misschien doordat ik wel mijn haar, maar niet mijn beddengoed, kussen, sjaal enzovoort had ont-schimmeld. Toen heb ik weer even met ketoconazol-shampoo gewassen, tot de roos weer weg was. Dat is nu vele jaren geleden. Ik heb nooit meer last gehad. Ik heb mijn ketoconazol destijds zonder recept weten te bemachtigen. Tegenwoordig (en misschien toen ook al) heb je er een recept voor nodig. Overleg eens met de huisarts, hij kan kijken of er bij jou iets vergelijkbaars aan de hand zou kunnen zijn.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik was mijn haar ongeveer 2-3 keer in de week met shampoo. Ik wilde binnenkort toch eens naar de huisarts voor iets, kan ik gelijk dit navragen.

Het beste antwoord

Wat betreft talgbolletjes weet ik het niet, maar ik heb zelf last van eczeem op mijn hoofdhuid.

Wat bij mij heel erg helpt is het mijden van het ingrediënt Sodium Laureth Sulfaat of Sodium Lauryl Sulfaat (SLS). Dit is een eigenlijk best wel agressieve reiniger die in bijna elke shampoo of douchegel wel zit. Veel mensen hebben daar geen last van, maar de laatste jaren hoor ik steeds vaker dat mensen met een gevoelige huid er baat bij blijken te hebben dit ingrediënt te vermijden. Let wel: Dit haalt bij mij niet mijn eczeem weg, maar zorgt er wel voor dat het niet erger wordt. Zodra ik één keertje iets als Andrelon gebruik heb ik gelijk dagen jeuk en zit ik vol met schilfers. Nou heb jij niet hetzelfde als ik, maar het is misschien wel het proberen waard, ik hoor ook van mensen met gewoon een gevoelige huid goede verhalen.

Het makkelijkst kan je even kijken bij een winkel als De Tuinen, ik gebruik nu afwisselend Dr. Organic (werkt heel goed, maar is sinds ik er 2 jaar terug mee begon verdubbeld in prijs..) en Yes To Cucumbers. Wel heb ik het idee dat het m'n haar droger maakt (of, nou ja, er zitten geen chemische dingen in om de schijn van gezond glazend haar op te houden), dus zorg voor een goede conditioner of haarmasker!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kan ook een teer shampoo proberen, ik heb hetzelfde probleem en ik moet zeggen dat dit zeer helpt !
Je mag het haar hier maar 1x per week mee wassen maar je merkt na een paar keer echt verschil.
Je zult het wel op recept moeten halen. Succes !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neutral is een shampoo waar je een geïrriteerd kunt mee voorkomen.
Er zitten geen geur en kleurstoffen in.

Probeer eens een tijdje geur en kleurloos te wassen.
Mocht dit niet helpen zou ik toch even informatie in winnen bij een huisarts: want met je handen letterlijk in je haren zitten is niets

Je hebt twee versies normaal en anti roos.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verder wat crycofiel al zegt ketaconazol shampoo maar die is via je huisarts.
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Ketoconazol_shampoo.aspx?mId=10704&rId=333 Die gebruik ik nu zelf op het moment maar niet meteen naar dit spul grijpen als je het andere nog niet hebt geprobeerd. Geur en kleur loos heeft bij mij wel wel
Een hele tijd geholpen.
Nu was ik het het met de ketaconazol en later in de week met neutral.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik zal eens kijken voor Neutral, en binnenkort informeren bij de huisarts.
Je zou ook Conditioner Only (CO) kunnen wassen. Vooral mensen met droog haar, krullen en een gevoelige hoofdhuid hebben hier baat bij omdat dit vele malen milder is dan een shampoo. (Niet geschikt voor snel vet wordend haar)
Je neemt een conditioner zónder siliconen (in de ingrediëntenlijst alles wat eindigt op -cone, -xane, -conol en -quaternium) en die niet te voedend zijn (bijvoorbeeld Dr. Organic bevat ook geen siliconen, maar is wel zeer voedend voor je haar naar mijn ervaring).
Hoe: Maak je haar net en knijp het overtollige water uit je haar. Neem een flinke dot conditioner (lees: 3 keer zoveel als shampoo) en verdeel het goed over je haar en hoofdhuid zodat álles goed bedekt is, masseer het goed in. Laat dit 5-10 min. inwerken, dit kan verschillen van persoon tot persoon. Maak je haar dan een beetje nat, met je hand of 2 sec. onder de douche en er meteen weer onderuit. Masseer nu over je hoofdhuid en je zal merken dat je haar schoon wordt omdat het nu al het vuil meegaat met de conditioner. Goed uitspoelen en evt. nog een voedende conditioner in je haarpunten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Maar mijn haar word juist redelijk snel vet, omdat ik heel erg dun haar heb (Alopecia Androgenetica).
Dus dit gaat helaas voor mij niet werken denk ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, oke, ik wist niet dat je echt zo zeer last had van vet haar (wel van talgbolletjes, misschien had ik even logisch na moeten denken).
Nou ja, jammer dan, was te proberen ;) veel succes verder!!