Hoe weet ik de houdbaarheidsdatum van zonnebrandproducten?

Waarom staat er geen houdbaarheidsdatum op zonnebrand/gezichtsverzorgings producten? Is dit niet verplicht zoals op vele producten??

een maand geleden
in: Huid
1.6K
TurfGraver
een maand geleden
Deze zijn beperkt houdbaar na openen.
Aangezien men niet weet wanneer u deze opent kan men ook geen houdbaarheidsdatum aangeven.
Ikhebgeenidee
een maand geleden
Op veel van zulke producten staat een afbeelding met een soort potje met open deksel (dat moet het voorstellen). En dan bv 12M, wat betekent dat het na openen 12 maanden houdbaar/werkzaam is.
jc54
een maand geleden
De beschermingsgraad neemt in de loop der tijd af. Als je nu een factor 50 hebt, dan is dat volend jaar nog ongeveer factor 30 (geschat), het jaar daarna nog minder. Dat wil niet zeggen dat de zonnebrandcreme niet meer te gebruiken is, maar je zult er wat vaker mee moeten smeren.
ronron1212
een maand geleden
@TurfGraver daarvoor zet je na openen erop.
TurfGraver
een maand geleden
@ronron1212.
"Waarom staat er geen houdbaarheidsdatum op?"
Die is dus pas bekend na openen.
Beauty
een maand geleden
Je niet altijd wanneer je een product gekocht/geopend is. Of moet je dan een soort"administratie" gaan bijhouden van je producten?
Thecis
een maand geleden
@Turfgraver
Meestal is er sowieso een uiterste houdbaarheidsdatum onafhankelijk van het openen en staat er ergens anders op de verpakking "houdbaar tot 12M na openen" (of welke periode dan ook)
Thecis
een maand geleden
@Beauty
Er zijn een heel aantal producten die inderdaad houdbaar zijn tot een bepaalde tijd na openen. Hoe lang houdbaar dat is hangt ook nog eens af van het type product.
Ikzelf zet altijd de datum van openen op een verpakking met watervaste stift (voor dat soort producten). Stukje vakdeformatie zeg maar.
Beauty
een maand geleden
@Thecis, wat je zegt: afhankelijk van het product. Ik blijf het vreemd vinden dat het niet gewoon op de verpakking MOET staan.

Antwoorden (1)

Ik heb ooit het volgende advies gekregen van een dermatoloog (huidarts) om zonnebrandmiddelen na 1 jaar weg te gooien en nieuwe te kopen. De bescherming is na 1 jaar zodanig teruggelopen dat factor 50 geen 50 meer is maar 30. Ik verbrand nogal snel, dus ik koop ieder jaar nieuwe. Ik koop geen hele dure maar gewoon bij Kruidvat of Lidl en dat was volgens de arts geen enkel probleem. Bij de dure merken betaal je vaak voor de naamsbekendheid. Je kunt op diverse sites zien wat elk jaar de beste (en de slechtste) zijn.
De Consumentenbond maakt ieder jaar een overzicht, maar om dat te lezen moet je lid zijn. Maar ik heb een test gevonden van Libelle voor 2023. Die geeft namelijk de test van de Consumentenbond.
een maand geleden