Mag de geldigheid van een 'strippenkaart' gekocht bij een zonnestudio 6 maanden zijn?

Ik heb in april een soort van strippenkaart gekocht bij een zonnestudio. Nu geeft de eigenaresse aan dat deze binnen 6 maanden verloopt. Mag dit?

6 maanden geleden
in: Huid
1.7K
ronron1212
6 maanden geleden
Ja dat mag
Jolanda-Visch
6 maanden geleden
Ook als dit niet bij de aankoop is benoemd?
Pieterke
6 maanden geleden
Ja dat mag. Waarom zou dat niet mogen? De eigenaar of eigenaresse bepaalt zoiets.
Jolanda-Visch
6 maanden geleden
Dan lijkt me dat toch normaal als ze dit bij de aankoop dan ook verteld?
jc54
6 maanden geleden
Het moet wel in alle redelijkheid zijn. Bijv. een 12 strippenkaart kan niet in 6 maanden verlopen als je gemiddeld maar 1 keer per maand wil gaan.
Pieterke
6 maanden geleden
@Jolanda-Visch. Daar heb je gelijk in maar als de eigenaresse of eigenaar dat niet doet kun je het toch zelf vragen? Het is toch begrijpelijk dat zo'n kaart niet eeuwig geldig is?
Jolanda-Visch
6 maanden geleden
Ik dacht dat het een jaar zou zijn....dat dit standaard was en niet 6 maanden....ze heeft er bij aankoop niets over gezegd.... en ik heb er ook niet bij nagedacht... dit is de 1e x dat ik naar de zonnebank ging....
TurfGraver
6 maanden geleden
Weer wat geleerd. :)
Jolanda-Visch
6 maanden geleden
Beetje dure les...:(
tinus1969
6 maanden geleden
Volgens mij mag dit niet, behalve als dit bij aankoop nadrukkelijk is gemeld.
Ritsuka
6 maanden geleden
Staat het op de strippenkaart zelf vermeld?
Jolanda-Visch
6 maanden geleden
@rituska ik heb de kaart zelf nooit gekregen, deze wordt daar bewaard in een kaartenbak. En als je komt kruist zij het daarop aan

Antwoorden (2)

Als deze kaart gelijkgesteld zou zijn aan een cadeaubon/tegoedbon mag dit niet.
@Cadeaubonnen uitgegeven vanaf 1 januari 2022 zijn minimaal 2 jaar geldig
Speciaal voor cadeaubonnen wordt de wet aangepast. Koop je vanaf 1 januari 2022 een cadeaubon dan moet deze minimaal 2 jaar geldig zijn. Staat er een kortere termijn op de cadeaubon dan is deze termijn ook te vernietigen, waardoor je de bon langer kunt gebruiken.@
.
Stel dat de kaart er niet onder valt, dan lijkt het me nog steeds redelijk/billijk dat de koper VOOR de aankoop kennis heeft kunnen nemen van de voorwaarden. De geldigheidsduur is een wezenlijk element want die is van invloed op de beslissing al dan niet zo'n kaart te kopen. Een vergelijkbare kaart is bijv. een tienbadenkaart bij een zwembad. Aan de kopers is van tevoren bekend gemaakt dat die (bijv.) 1 zwemseizoen loopt bij een openluchtbad. En niet "opgemaakt" hoeft te worden binnen een maand. Dat zou ook onredelijk zijn.
Toegevoegd op 5 oktober 2023 05:05: tekst
6 maanden geleden
Jolanda-Visch
6 maanden geleden
Hoe kan ik na gaan of deze kaart gelijkgesteld is aan een cadeaukaart?
Ik denk dat een rittenkaart een overeenkomst is tussen klant en ondernemer over het herhaaldelijk afnemen van een dienst of product over een bepaalde tijd. Ik kan nergens op internet vinden dat een rittenkaart wettelijk gelijk gesteld zou zijn aan een cadeaukaart , dat zou ook vreemd zijn omdat er veel verschillen zijn tussen de twee.
Een rittenkaart geeft de ondernemer een kans om met zijn klant specifieke afspraken te maken over het afnemen van een dienst, daarbij moet wel natuurlijk bij het afsluiten van die overeenkomst duidelijk worden gemaakt aan de klant wat die overeenkomst wel en niet inhoudt. Zo kan een muziekdocent een 5 rittenkaart aan een leerling geven die binnen 3 maanden dient te worden afgenomen, een indoor speeltuin kan een 10 rittenkaart aanbieden die binnen een jaar opgemaakt dient te worden. Het hele nut van een rittenkaart zou verdwijnen als daar een verplichte 2 jaar geldigheid aan zou hangen, einde rittenkaart zou dat betekenen. Daarom is een rittenkaart ook iets anders dan een kadokaart. Ze hebben ieder hun eigen functie en mogelijkheden. Om de klant te beschermen tegen onredelijk voordeel voor de ondernemer zijn er voor de kadokaarten die naar aard "een eenmalige aankoop in de toekomst " vertegenwoordigen wettelijke regels gekomen. Voor de rittenkaart wat eigenlijk meer maatwerk is zijn die er ( naast de algemene regels over verkoop overeenkomsten) niet. Google voor meer info "rittenkaart wetgeving"
6 maanden geleden