MOET je zeep gebruiken tijdens het duchen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Huid
5K
Castle
7 jaar geleden
Je moet al zeker geen zeep gebruiken elke dag over heel je lichaam. Als je het toch wil gebruiken vanwege een schoon gevoel dan gebruik het alleen op oksels, kruis en kont. Het beste is ook een lotion gebruiken om het uitdrogende effect van zeep tegen te gaan. Elke dag gebruiken is in ieder geval niet aan te raden.
Edraket
7 jaar geleden
Alleen als je in een kolenmijn werkt.
Cryofiel
7 jaar geleden
Zorg ervoor dat er geen zeep in of rond je genitaliën komt. Dat kan irritatie of zelfs schimmelvorming veroorzaken.

Antwoorden (4)

Nee, integendeel, het is beter geen zeep te gebruiken.

Een traditioneel stuk zeep wast niet alleen al het vuil van je lijf, maar ook de natuurlijke beschermlaag van de huid, wat het immuunsysteem verzwakt. Daarnaast droogt de huid ook uit.
Bacteriën en microben zijn niet altijd vijanden van het menselijke lichaam die het best weggeschrobd kunnen worden met tonnen zeep en water.
Sta je graag onder de douche, dan kan je enkele dagen per week gerust de zeep achterwege laten en je enkel wassen met water.
7 jaar geleden
Al vele jaren gebruikt de mens zeep om dagelijks vuil van het lichaam af te wassen onder de douche of met een washandje, we weten niet beter.

Maar het is niet goed.

Het blijkt dat steeds meer mensen last hebben van de zeep , stuk zeep dat je bij de drogist kocht. Nu bij de super natuurlijk. Ineens was daar naast shampoo ook wasgel en nog beter zeeploze ... was... van Dove bijv. het was geen zeep, mocht niet zo genoemd worden.

ANtwoord

Nee, Je moet het niet gebruiken , het is zelfs beter van niet! je huid droogt uit, de natuurlijke bescherming verdwijnt en we worden gewoon 'te schoon'.
[Net als met shampoo trouwens, elke dag je haar wassen is ook helemaal niet nodig.]

Toegevoegd na 8 minuten:
Nooit meer zeep gebruiken?

Tja..zoals bij alles zijn er altijd extremen. In dit geval mensen die zo extreem zijn in het niet-willen-gebruiken-van-onnodige-producten-op-het-lichaam, dat ze geen zeep gebruiken, geen shampoo, helemaal niets!
Maar zijn dit extreem vieze mensen? Of zijn wij gek dat we zoveel zeep en shampoo gebruiken?
Wij gebruiken zeep op ons lichaam, maar moeten vervolgens ook met een bodylotion smeren omdat de zeep onze huid heeft uitgedroogd. Het zelfde geldt voor shampoo vs conditioner. Tja, eerlijk is eerlijk….het klinkt niet echt logisch.
Maar ga je dan niet ontzettend stinken als je geen zeep gebruikt en worden je haren niet ongelofelijk vet?
Zeep op ons lichaam is volgens velen helemaal niet nodig en je zal niet gaan stinken. Mits je uiteraard wel iedere dag gewoon doucht en je lichaam goed spoelt met water, je kan ook een huidborstel gebruiken om viezigheid en dode huidcellen te verwijderen.
Ik kan me het vieze gezicht wat jij nu trekt goed voorstellen, ik ben ook nog niet helemaal overtuigd

Toegevoegd na 35 minuten:
Zonder zeep niet fijn?? lees onderstaande:

Succesvolle zeep die geen zeep mag heten, het is was-gel, maar we noemen het zeep.
Reden voor het verkoopsucces was dat het wastablet (de zeep, zoals de leek het zou noemen) de huid daadwerkelijk niet uitdroogt. Onderzoek wijst uit dat door deze samenstelling de lipiden in de opperhuid niet worden verwijderd en de huidstructuur intact blijft. Daardoor ontstaat geen droog, 'trekkerig' gevoel na een wasbeurt.
Ter illustratie: 25 procent van alle vrouwen blijkt klinisch een gevoelige huid te hebben. Maar uit onderzoek van Unilever blijkt dat liefst 52 procent van de vrouwen denkt een gevoelige huid te hebben.

http://www.volkskrant.nl/archief/succesvolle-zeep-die-geen-zeep-mag-heten~a600496/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zeep verwijderd de vette natuurlijke laag van de huid. Zo ook met haren wassen, of lippenbalsem, als je beide heel vaak doet maakt je lichaam het of extra aan (binnen een dag weer vet haar) of helemaal niet meer aan (extreem droge lippen -als er dus een verstoring is-) er ontstaat dus een verstoring 1 of 2x in de week met zeep zal prima zijn, zolang je het maar bij houdt en niet gaat stinken!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het hangt eigenlijk van verschillende factoren af.

Iemand die actiever is (bvb. outdoor-type of sportief) zal er meer baat bij hebben, dan iemand die lichamelijk minder actief is.

Voeding speelt ook een grote rol, omdat deze de lichaamsgeur beïnvloedt.

Je hoeft niet bij elke douchebeurt zeep te gebruiken, omdat dit de huid kan gaan uitdrogen.

De kwaliteit van het water speelt eigenlijk ook een rol (bvb. kalk, bacteriën).

En de soort zeep speelt ook een rol. Je kan bvb. opteren voor de aankoop van hydraterende zeep op basis van kokosvet.

Een kwalitatief goede, gezonde en heilzame zeep hoort je huid niet uit de drogen.

We leven nu wel in een tijdperk waarin onze voeding niet al te natuurlijk is en daardoor kan het lichaam wel erg gaan stinken.

Ziekte en een verzwakte immuniteit kan de lichaamsgeur ook erg gaan beïnvloeden.

Dus het is eigenlijk kwestie van een gezond evenwicht te creëren voor jezelf op basis van jouw behoeftes.

Het is vooral belangrijk om zweet en dode huidcellen weg te spoelen, en het lichaam op een gepaste wijze te verzorgen naargelang je behoeftes.