Wanneer zijn studiekosten aftrekbaar?

Graag zou ik een schoonheidssalon willen beginnen. Op dit moment heb ik nog geen diploma. Nu weet ik dat het mogelijk is om een salon te starten zonder diploma.

Wat ik graag zou willen weten is kunnen de studiekosten worden afgetrokken van de belasting?
Wat zijn daarin de voorwaarden?
Moet ik eerst ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting?
Of kan het ook als je alleen ondernemer bent voor de BTW?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Huid
1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe denk jij bijvoorbeeld acne te behandelen, een wenkbrauw perfect te epileren of een goede massage te geven als je geen diploma hebt?
Er kan zoveel mis gaan als je dit werk zonder diploma uit gaat voeren, ik adviseer je dit niet te doen, zonder scholing te hebben gehad. .

Antwoorden (1)

Grofweg geldt: studiekosten zijn aftrekbaar als je "onder begeleiding of toezicht" studeert, de studie is gericht op een (toekonstig) beroep van jezelf of je fiscale partner en je er van niemand een vergoeding voor hebt gehad. En er ook geen studiefinanciering voor kon krijgen.

Hobbycursussen vallen af, kosten van gewoon rijbewijs zijn ook niet aftrekbaar.

"Maakt u kosten voor een opleiding of een studie? Of hebt u kosten voor een EVC-procedure (Erkenning Verworven Competenties)? En geldt voor u het volgende?

    U of uw fiscale partner maken de kosten voor uw studie of die van uw fiscale partner. Kosten voor de studie van uw kind mag u niet aftrekken.
    De opleiding of studie is gericht op uw (toekomstig) beroep.
    Er is sprake van een leertraject. Dat betekent dat u kennis opdoet onder begeleiding of toezicht.

Dan mag u misschien uw studiekosten en andere scholingsuitgaven aftrekken."

Toegevoegd na 5 minuten:
Er gelden drempels.

Krijg je een vergoeding van je werkgever voor een studie dan moet je dat bedrag aftrekken van het bedrag dat je aan de belasting opgeeft. Dat waren immers voor jou geen kosten.

Toegevoegd na 12 minuten:
Je hoeft er dus geen ondernemer voor te zijn.
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
+
In 2018 gaat de regeling mogelijk op de schop. Beter dus in 2017 nog een opleiding doen, dan kun je de kosten nog met de aangifte van 2017 (die je in 2018 indient) aftrekken. Let wel: kosten aftrekken betekent niet kosten terugkrijgen. Door kosten af te trekken van je belastbaar inkomen hoef je minder belasting te betalen. Echter, menig ondernemer draait het eerste jaar niet direct zoveel winst dat er genoeg belastbaar inkomen overblijft om überhaupt iets van af te trekken. http://financieel.infonu.nl/belasting/175635-aftrek-studiekosten-2017-en-2018-en-scholingsuitgaven.html