waarom heb ik nu al grijze haren? ben nog maar 16 jaar

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Haar
31.2K
Amadea
11 jaar geleden
Rook jij?
Ritsuka
11 jaar geleden
Dat kan, heeft mijn broer ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja zo begon ik ook. Nu 15 jaar later ben ik voor de helfd grijs... En mag ik lekker verven..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik rook niet

Het beste antwoord

Twee belangrijke factoren dragen bij tot het grijs worden van het haar van een tiener, namelijk ziekte en erfelijkheid, met het laatste als meest waarschijnlijke oorzaak.

Wanneer jongeren grijs haar krijgen, staat dit bekend als “vroegtijdig grijs worden”. Een professor in de celbiologie van een Engelse universiteit omschreef ons haar als iets wat een “melanogenetische klok” bezit, die genetisch voorbeschikt is om de hoeveelheid geproduceerde melanine in ons haar te verminderen of compleet te stoppen. Wanneer er geen activiteit van melanine is, betekent dit dat de haarfollikels geen pigmentatie hebben, wat ervoor zorgt dat het haar dan grijs wordt. Gewoonlijk gebeurt dit niet vóór ons dertigste levensjaar, maar soms komt dit reeds voor in de tienerjaren en dit is het gevolg van niets anders dan onze genen die hiervoor geprogrammeerd zijn. Hoe snel iemand volledig grijs wordt is ook bepaald door de genen. Dit kan verschillende jaren in beslag nemen, of dit kan heel snel gaan.

Sommige medische aandoeningen kunnen invloed hebben op het haar van tieners.
Bij ziektes zoals neurofibromatosis, een genetische aandoening die het zenuwstelsel aantast, en andere zeldzame aandoeningen zoals het Vogt-Koyanagi syndroom, vernietigen de gecreëerde antilichamen het pigment melanine, wat als resultaat heeft dat het haar grijs wordt. Vitiligo is een huidaandoening die eveneens grijs of zelfs wit haar bij tieners kan veroorzaken, net als hyperthyroidisme (een te snel werkende schildklier), wat de activiteit van melanine in de haarfollikels vermindert.

Een gebrek aan vitamine B, wat vaak gelinkt wordt aan anemie bij tieners, kan ook veroorzaken dat het haar grijs wordt en ook uitvalt.
Ook bepaalde kruiden en supplementen, zoals Echinacea en vitamine E, worden als mogelijke oorzaak beschouwd voor het grijs worden van het haar bij tieners.
En roken wordt geassocieerd met het veroorzaken van “vroegtijdig grijs worden” van het haar bij tieners.

Wanneer een tiener genetisch voorbestemd is om al jong grijs te worden, dan is daar weinig tegen te doen. Er kunnen wel wat stappen ondernomen worden om de hevigheid van grijze haren te helpen minimaliseren en het proces van gedeeltelijk of geheel grijs worden te verlengen. Zo laten ze zich maar beter niet onder druk zetten en gaan ze niet beginnen met roken.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Grijze haren kunnen door veel factoren al op vroege leeftijd verschijnen.

Maar meestal komt dit gewoon door "genetica".

Maak je maar geen zorgen, de grijze haren zullen niet opeens in tientallen op je hoofd verschijnen over de volgende paar jaar.