technische vragen en antwoorden
 


Vaak Gestelde Technische Vragen
aan Startpagina.nl     

Deze weergave van de Vaak Gestelde Vragen (internationaal beter bekend als FAQ, Frequently Asked Questions) is onze manier om antwoord te geven op vragen die mensen hebben als ze met onze site werken.
Staat uw vraag hier niet bij, stuur dan graag een reactie.

Momenteel meest gestelde vragen:
Wanneer ik Windows Internet Explorer 7 start, wordt www.startpagina.nl niet weergegeven. In plaats daarvan wordt een lege webpagina weergegeven.
Oplossing: http://support.microsoft.com/kb/945385/nl

In plaats van www.startpagina.nl en alle andere pagina's die eindigen op .startpagina.nl of .pagina.nl, verschijnt het scherm "de pagina kan niet worden weergegeven". Onderaan de knoppenbalk komt te staan" kan de server niet vinden".
Oplossing: klik hier voor de pagina met de oplossing.

Het blok "Zoekmachines" werkt niet meer (1), linksonder op startpagina zie ik de volgende foutmelding staan (klik dan op geel driehoekje).
In het Nederlands: "automatisering wordt niet ondersteund door deze klasse".
Of in het Engels: "Class doesn't support automation".
.

Mogelijk oorzaak:
Door een automatische update van internet software op je computer, kan het zijn dat bepaalde software-onderdelen voor het internet niet meer goed werken, waaronder o.a. de zoekmachines op startpagina. Deze software dient dan even opnieuw "aangezet" te worden.
Oplossing:
Stap 1:
Ga naar de knop Start in je taakbalk, klik op uitvoeren en vul het volgende in:
regsvr32 msscript.ocx
Druk vervolgens op de enter toets
Stap 2:
Ga naar de knop Start in je taakbalk, klik op uitvoeren en vul het volgende in:
regsvr32 dispex.dll
Druk vervolgens op de enter toets
Stap 3:
Ga naar de knop Start in je taakbalk, klik op uitvoeren en vul het volgende in:
regsvr32 vbscript.dll
Druk vervolgens op de enter toets
Start daarna je computer even opnieuw op.

Het blok "Zoekmachines" werkt niet meer (2).
Mogelijk oorzaken:
1) Het programma "Kazaa" en eventuele daaraan gekoppelde software met een eigen zoekbalk/zoekfunctie, onderdrukt de zoekfunctie van www.startpagina.nl.
Oplossing: Verwijder de Kazaa software en alle daaraan gekoppelde reclame software van je pc en start je computer opnieuw op. Ververs vervolgens startpagina.nl met de toetsencombinatie ctrl-f5.
2) JavaScript niet is geactiveerd in jouw browser omdat de beveiliging van je browser op hoog staat, i.p.v. de standaardwaarde normaal, daardoor zullen niet alle functionaliteiten van startpagina correct gaan werken
Oplossing: Activeer Javascript, klik hier voor de pagina met de oplossing.

Sinds ik Microsoft Internet Explorer versie 7 heb ge´nstalleerd, zijn de letters en kleuren wat wazig en/of onduidelijk.
Oplossing: Ga in Microsoft Internet Explorer versie 7, naar extra-internetopties-geavanceerd, en vink het hokje bij "Altijd Clear Type van HTML gebruiken" uit.

De zoekknop van het zoekmachines blok is niet goed zichtbaar.
Mogelijk oorzaak:
Instellingen in Microsoft Internet Explorer (versie 7), die de standaard opmaak van startpagina negeren, waardoor een grotere lettertype aangezet wordt.
Oplossing: ga in Microsoft Internet Explorer naar:
-extra
-internetopties
-algemeen
-toegangelijkheid

-Vink in het schermpje dat dan verschijnt, alle aangevinkte hokjes af.
-Klik op de ok knop en start Microsoft Internet Explorer opnieuw op.

Wil je toch een grotere lettertype instellen (voor de leesbaarheid) dan is dit een prima manier om dit in te stellen
(voor Microsoft internet Explorer, versie 7):
-Houd de de ctrl toets ingedrukt en stel via de + toets een grotere lettertype in, elke keer dat op de + toets wordt geklikt, wordt het lettertype groter.
-Om het lettertype kleiner in te stellen, houd de de ctrl toets ingedrukt en stel via de - toets een kleiner lettertype in.

De browser geeft in de adresbalk weer welke sites ik eerder heb bezocht,
maar ik wil mijn surfgeschiedenis niet bewaren/aangevuld zien.

Oplossing: Ga in microsoft internet explorer naar het menu:
1/ "Extra/Tools"
2/ "Internet-opties/Internet-options"
3/ tabblad "Inhoud/Content"
4/ "AutoAanvullen/Auto complete"
5/ haal daar het vinkje bij "formulieren/forms" en "Webadressen" weg
6/ druk op "formulieren wissen/clear forms"
7/ "Ok"
8/ "OK" en nogmaals "OK"

De browser geeft in de adresbalk weer welke sites ik eerder heb bezocht,
maar ik wil mijn surfgeschiedenis niet bewaren/aangevuld zien.

Oplossing: Ga in microsoft internet explorer naar het menu:
1/ "Extra/Tools"
2/ "Internet-opties/Internet-options"
3/ tabblad "Inhoud/Content"
4/ "AutoAanvullen/Auto complete"
5/ haal daar het vinkje bij "formulieren/forms" en "Webadressen" weg
6/ druk op "formulieren wissen/clear forms"
7/ "Ok"
8/ "OK" en nogmaals "OK"

Via de link "stel je eigen voorkeuren in", heb ik persoonlijke instellingen gemaakt voor b.v. de achtergrondkleur of standaardzoekmachine, echter deze instellingen worden niet bewaard.
Mogelijke oorzaken: de persoonlijke instellingen worden bewaard middels cookies, dit zijn kleine tekstbestandjes die informatie op je computer bewaren, echter deze cookies kun je verwijderen, via het extra - internet-opties menu (in Explorer), zodra je je cookies verwijdert, zijn je persoonlijke instellingen ook weg. Tevens is het mogelijk dat je je cookies niet aan hebt staan, je kunt je cookies aanzetten via het menu (in Explorer) extra - internet -opties - privacy - geavanceerd. Tenslotte kan het zijn dat je software draait op je computer, dat tijdens het opstarten je surfgeschiedenis en cookies verwijdert, probeer deze software dan anders in te stellen, zodat het een uitzondering maakt voor de cookies van www.startpagina.nl.

De derde kolom op startpagina wordt onderaan de tweede kolom getoond.
Mogelijke oorzaak: de lettertypes zijn in de browser op Extra groot ingesteld, maar tegelijkertijd is een persoonlijke toengankelijkheid ingesteld, die niet goed aansluit op de vormgeving van startpagina.
Oplossing: Ga in microsoft internet explorer naar: Extra-internetopties-toegankelijkheid
Het toegankelijkheids instel-schermpje zal dan verschijnen, zorg ervoor dat in dit schermpje geen enkele instelling is aangevinkt en klik op ok. De lettertypes kunnen gewoon op Extra groot ingesteld blijven staan. Ververs startpagina vervolgens met de toetsencombinatie ctrl-f5.

Startpagina verschijnt niet meer in het midden, maar aan de linkerkant van het scherm.
Mogelijke oorzaak: waarschijnlijk gebruik je een iets verouderde browser (oude versie van microsoft internet explorer, b.v. versie 5.5) die niet meer met alle moderne opmaak technieken van het huidige internet overweg kan.
Oplossing: Om dit op te lossen kun je het beste de laatste versie van Microsoft Internet Explorer downloaden en installeren, via deze link.
Gebruik je echter Firefox als browser dan kun je hier de laatste versie van Firefox downloaden.

Ik kan www.startpagina.nl niet meer instellen als mijn startpagina, zomaar opeens is mijn startpagina veranderd. klik hier voor de oplossing.

Ik ontvang startpagina niet volledig, slechts gedeeltelijk. klik hier voor de oplossing.

Overzicht andere vaak gestelde vragen:

  1. Ik wil graag de realplayer downloaden. Waar kan ik dat doen ?
  2. Ik wil graag shockwave (flash) downloaden. Waar kan ik dat doen ?

  3. Ik wil niet dat als ik op een link klik dat er steeds een nieuw window geopend wordt.
  4. Ik krijg bij sommige schermen de melding "deze functionaliteit kan alleen gebruikt worden voor browsers vanaf versie 4".
  5. De extra functionaliteiten zoals persoonlijke links, adressenboek en het sluiten van vensters werkt niet. Ik gebruik een browserversie vanaf 4.
  6. De gegevens uit de persoonlijke links en het adressenboek zijn plotseling verdwenen.

  7. Als ik op een link klik krijg ik bij Internet Explorer een JavaScript error
    "Interface niet ondersteund" !

  8. Als ik op een link klik gebeurt er niets.
  9. Ik krijg bij het laden script-fouten en ik gebruik Internet Explorer 5
  10. Ik krijg een wit beeld bij Netscape 4.7
  11. Ik krijg een JavaScript fout die ik niet oplos middels de andere vragen.
  12. Ik zie slechts een deel van de startpagina (bijv 1 kolom).
  13. Ik zie slechts de banners en/of de achtergrondkleur van van de startpagina.





1. Ik wil graag de realplayer downloaden. Waar kan ik dat doen ?
Naar boven
 
Je kunt de nieuwste G2 realplayer de volgende site gratis downloaden.




2. Ik wil graag shockwave (flash) downloaden.
     Waar kan ik dat doen ?
Naar boven

Je kunt de shockwave (flash) bij de volgende site gratis downloaden.




3. Ik wil niet dat als ik op een link klik dat er steeds een nieuw window geopend wordt.
Naar boven

Je kunt zelf kiezen of er, als je op een link klikt, wel of niet een nieuw window geopend wordt. Dit doe je met de optie wijzig venster, ook bereikbaar via het menu aan de linkerkant: ' ik wil geen nieuw venster' .




4. Ik krijg bij sommige schermen de melding:
  
"deze functionaliteit kan alleen gebruikt worden voor browsers vanaf versie 4"?

Naar boven

Je gebruikt hoogstwaarschijnlijk een browser van het merk Netscape of Microsoft. De versie van jouw browser kunt je bekijken door bovenin uw scherm op help te klikken en dan de keuze about. Hier staat waarschijnlijk 3 of 4. Als hier 3 staat, dan werken de persoonlijke links en het adressenboek niet. Wil je dit toch gebruiken dan zul je gratis een nieuwe browser moeten downloaden via het internet. Dit kan bij Netscape en bij Microsoft Pas op dit gaat wel lang duren. .



5. De extra functionaliteiten zoals persoonlijke links, adressenboek en het sluiten van vensters werkt niet.
   Ik gebruik een browserversie vanaf 4.
Naar boven

Je hebt hoogstwaarschijnlijk het gebruik van cookies uitstaan. Dit moet je weer activeren. Voor Internet Explorer doet u dit via view -> internet options -> advanced en kies dan bij cookies "always accept cookies" of "promp before accepting cookies". Voor Netscape doet u dit via edit -> preferences -> advanced en kies dan bij cookies "always accept cookies" of "promp before accepting cookies".



6. De gegevens uit de persoonlijke links en het adressenboek zijn plotseling verdwenen.
Naar boven


Het kan zijn de persoonlijke links en/of de gegevens uit uw adressenboek plotseling zijn verdwenen. Dit komt omdat deze gegevens opgeslagen worden op jouw eigen PC. Je hebt dan waarschijnlijk jouw cookiefile verwijderd op uw pc.


7. Als ik op een link klik krijg ik bij Internet Explorer een JavaScript error "Interface niet ondersteund" ! ?

Naar boven

Dit heeft te maken met het niet goed installeren van Internet Explorer. De oplossing is bekend (engelse windows-oplossing of nederlandse windows-oplossing). Succes, lukt dit niet stuur dan graag een reactie.


8. Als ik op een link klik gebeurt er niets.

Naar boven

Kijk allereerst of je misschien een programma gebruikt dat er voor zorgt dat je geen pop-up vensters meer ziet. De meeste mensen gebruiken deze programma's om reclame te weren, maar bij de startpagina wordt dit principe gebruikt om informatie te tonen. Soms moet je zo'n programmaatje dan de-installeren, soms kun je instellen dat het een uitzondering maakt voor bijvoorbeeld de startpagina. Als je een uitzondering maakt voor startpagina, dan moet je wel je temp. internetfiles legen en je PC opnieuw opstarten. Na het uitschakelen van zo'n programma moet je ook je computer opnieuw opstarten. Voorbeelden van dergelijke programma's zijn: Webwasher, Atguard (@guard), Addsoff, Popoff, Naviscope, Intermute, Norton Internet Security 2000, Panicware of AdSubstract. Of een ander beveiliginsprogramma/anti-virus programma als "webcontrole", "esafe" of "PC Cillin".

Als u de melding krijgt "Javascript niet geactiveerd" dan heeft u mogelijk het beveiligingsprogramma "webcontrole" geinstalleerd. Dit moet je deactiveren of proberen een uitzondering te maken voor Startpagina.nl.

Het komt echter ook wel eens voor dat de tijdelijke internetbestanden verwijderd moeten worden. De manier waarop je dat kunt bewerkstelligen is afhankelijk van het type browser.
Internet Explorer engelstalig:
Onder "tools" "internet options" "general" [druk op delete temp. internet files]. en start de computer opnieuw op.
Internet Explorer nederlandstalig:
Onder "extra" "internet-opties" "algemeen" druk op [bestanden verwijderen] en start de computer opnieuw op.
Netscape 3:
onder "opties" "netwerkvoorkeuren" "cache" druk op [geheugen-cache wissen] en [schrijfcache wissen] en start de computer opnieuw op.
Netscape versie 4 en hoger
onder "bewerken" "voorkeuren" "geavanceerd" "cache" druk op [geheugen-cache wissen] en [schrijfcache wissen] en start de computer opnieuw op.

Bij sommigen hielp het om vraag 5 (zie hierboven) uit te voeren. Wat ook heeft geholpen bij sommige personen is het gebruik van de proxyserver uitzetten. Dit is mogelijk bij Internet options en dan het tabblad connections. Bij sommige browsers staat dit altijd standaard aan. Je kunt u ook nog het openen van een nieuw venster uitzetten, als oplossing proberen. Standaard wordt er als je op een link klikt een nieuw venster geopend dat slechts een deel van het scherm vult, dit kun je uitzetten via de optie: wijzigvenster werkwijze: klik het tweede aanklikrondje aan in het scherm van de optie wijzigvenster en druk op "wijzig". Tot slot: Info vermeld bij vraag 13, kan ook van toepassing zijn om je probleem op te lossen. .


9. Ik krijg bij het laden script-fouten en ik gebruik Internet Explorer 5.

Naar boven

Je hebt een virtuele machine van Microsoft waar fouten inzitten. Je moet de nieuwste versie van de virtuele machine downloaden bij Microsoft middels de volgende link http://www.microsoft.com/java/vm/dl_vm40.htm Daarna moet je deze installeren en de computer opnieuw opstarten. Wij willen graag weten hoe vaak dit voor komt. Zou je ons een reactie willen sturen ?


10. Ik krijg een wit beeld bij Netscape 4.7

Naar boven

Om de startpagina weer goed in beeld te krijgen, moet je het volgende doen: Ga naar Edit, Preferences, Appearance, Colors..... Bij "Always use my colors, overrriding document" staat standaard een vinkje. Als je het vinkje uitgezet komt als het goed is de startpagina weer in beeld. .


11. Ik krijg een JavaScript fout die ik niet oplos middels de andere vragen.

Naar boven

Als niets meer lijkt te helpen dan moet je in iedergeval proberen de pagina opnieuw op te halen. Dit doe je door op de knop "reload" (ververs) van uw browser te drukken en tegelijk de shift toets ingedrukt te houden. Het komt echter ook wel eens voor dat de tijdelijke internetbestanden verwijderd moeten worden. Ga hiervoor binnen je browser naar view (beeld) en selecteer internet options. Klik dan bij "temporary internetfiles" op de knop "delete files". Heeft dit ook geen effect, neem dan contact op met de webmaster.

 


12. Ik zie slechts een deel van de startpagina (bijv 1 kolom).

Naar boven

Je kunt dit oplossen door op de knop "reload" (ververs) van uw browser te drukken en tegelijk de shift toets ingedrukt te houden. Ook kun je bovenin de startpagina op "sluit" drukken en daarna op "open". Heeft dit geen effect, neem dan contact op met de webmaster.

 


13. Ik zie slechts de banners en/of de achtergrondkleur van van de startpagina.

Naar boven

De oorzaak hiervan kan lokaal zijn (je eigen computer+software) of het ligt aan uw internet-verbinding. Als je b.v. internet via de kabel gebruikt, kan de verbinding soms zo traag zijn dat het laden van de startpagina wordt verhinderd. Tevens wil het up-graden of het opnieuw installeren van uw browser nog wel eens helpen.

In het geval van een lokale oorzaak: Je gebruikt misschien een anti-virus programma, dat startpagina ten onrechte als een beveilingsrisico ziet en daarom het laden van de startpagina tegen wil houden. Een bekend voorbeeld van een programma dat de startpagina niet wil laden, is het anti-virus programma "PC-cillin". Andere anti-virus programma's kunnen echter hetzelfde verschijnsel veroorzaken.

Je kunt het volgende doen om te controleren of uw anti-virus programma voorkomt dat de startpagina in zijn geheel wordt geladen: Zet het anti-virus programma even uit. Surf naar http://www.startpagina.nl en klik op de knop "vernieuwen" in de explorer-browser of "Opn laden" in de netscape-browser("reload" in engelstalige browsers) en hou tegelijk de shift toets ingedrukt. Lukt het volledig laden van de startpagina dan wel, dan is het anti-virus programma de oorzaak.

Oplossing: zet het desbetreffende anti-virus programma voor startpagina even uit of (indien mogelijk) probeer andere anti-virus programma instellingen om de startpagina toch door te laten.

Andere software dat op een of andere manier uw computer tegen "iets" moet beschermen kan dit probleem ook veroorzaken, volg dan dezelfde procedure.

Het komt echter ook wel eens voor dat de tijdelijke internetbestanden verwijderd moeten worden om dit specifiek probleem op te lossen. De manier waarop u dat kunt bewerkstelligen is afhankelijk van het type browser.

Internet Explorer engelstalig:
Onder "tools" "internet options" "general" [druk op delete temp. internet files]. en start de computer opnieuw op.

Internet Explorer nederlandstalig:
Onder "extra" "internet-opties" "algemeen" druk op [bestanden verwijderen] en start de computer opnieuw op.

Netscape 3:
onder "opties" "netwerkvoorkeuren" "cache" druk op [geheugen-cache wissen] en [schrijfcache wissen] en start de computer opnieuw op.

Netscape versie 4 en hoger
onder "bewerken" "voorkeuren" "geavanceerd" "cache" druk op [geheugen-cache wissen] en [schrijfcache wissen] en start de computer opnieuw op.

Info vermeld bij vraag 8, kan ook van toepassing zijn om het probleem op te lossen. .

 

Vragen? Opmerkingen? Kijk hierboven!